آثار و فواید روزه
فلسفه ی عالی و فاید مهم روزه گرفتن همان است که در قرآن آمده: «روزه باعث ایجاد تقوا در انسان می شود»
ولی در کنار آن فوائد دیگری نیز برای روزه داری وجود دارد که آن هم به نوبه خود اهمیت دارند بعضی از آنها عبارتند از:
1- آثار معنوی و تربیتی
روزه، با کیفیتی که دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می گرداند و رمضان ماه خودسازی و تزکیه است.
در این باره امام علی علیه السلام چنین توصیه می فرماید: «علیکم بصیام شهر رمضان فان صیامه جنة حصینة» (امالی طوسی، ص 136)
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ارزش معنوی عبادات و فرائض را مشخص فرمود و از نظر مراتب و درجات برای هر یک از آنها ارزشهای به خصوصی ذکر کرده و از باب انکه اهمیت روزه و خود سازی بوسیله آن از یک امتیاز خاصی برخوردار است او را باب و دروازه عبادات قرار می دهد:
«لکل شی باب و باب العباده الصوم»
برای هر چیزی بابد و دریست و درِ عبادات، روزه است.(محجة البیضاء، ج2، ص122)
و کمتر عبادتی است که داری شرایط خاصی باشد که در حین خواب ثواب عبادت و طاعت برای شخص ثبت گردد که فرمود: «نوم الصائم عبادة» «خواب روزه دار عبادت است».(همان)
روزه عبادتی نسبتا شاق و مشکل است که باید بنده خدا به این عبادت مهم تن در دهد که تا از این باب و دروازه وارد عبادات دیگر شود.
بنابراین روزه دروازه عبادات است به معنای اینکه خودسازی و مقاومت در انجام عبادات را از روز باید شروع نمود.
در حدیث قدسی آمده است: «کُلُّ حَسَنَةٍ بِعَسْرِ اَمثالِها الی سَبْعِمَأةِ ضِعْفٍ الّا الصِّیامَ فَانَّهُ لی و انا اَجْزی بِهِ» (همان)
«هر حسنه و عمل نیکی به ده برابر تا هفتصد برابر پاداش دارد مگر روزه، زیرا براستی روزه متعلق به من است و من مستقیما ثواب و جزای روزه را می دهم.»
2- آثار اجتماعی
روزه موجب تهذیب جامعه، و تداوم روح تعادل و همبستگی و برادری بین مسلمین و همدردی و همنواز، و استحکام پایه های فضایل اخلاقی و منهدم ساختن رذایل اخلاقی از قبیل فسق و فجور، فحشاء و جنایت می باشد.
از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنانکه زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی و تشنگی را نچشیده اند . ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است که آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد آنان می آورد تا به دستگیری فقیران همت گمارند و به درد دل آنان برسند.
از سویی به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است و از سوی دیگر گرسنگی و تشنگی روزه موجب درک رنج مستمند می گردد. و بدین ترتیب ثروتمندبه فقیر نزدیک می شود و احساس رقت می یابد و احسان و انفاق فزونی می گیرد و جامعه کمک به همنوع را می آموزد.
تا به مسلمانان به احسان نسبت به هم بپردازد و با تمرین براین صفت ازنده انسانی ، جامعه را از کینه برهانند و برادر وار، درکنار هم از نعمت های الهی بگیرند؛ و شایسته است که روزه داران به همه این نکات انسانی روزه توجه کنند و بکوشند واقعا فریضه روزه را آنچنان که باید بجا آورند و ماه مبارک رمضان را آنچنان که سزاوار این ماه است به سر آورند تا همگان از برنامه های سازنده اسلامی بهره مند شوند.
از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام پرسیدند: چرا روزه واجب شده است؟
فرمودند: تا ثرومتمند درد گرسنگی را دریابد و به فقیر توجه کند. (کافی، ج4، ص181)
و هشام از امام صادق علیه السلام علت روزه را پرسید فرمود: «خداوند روزه را واجب کرد تا غنی و فقیر با هم مساوی باشند. و بدان جهت که غنی رنج و گرسنگی را لمس نکرده تا به فقیر رحم کند و هر وقت چیزی خواسته قدرت بدست آوردن آن را داشته است خدا خواسته است که میان بندگانش یکنواختی بوجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد، و اگر جز این بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحم نمی کرد.» (وافی، ج2، ص8)
3- آثار اقتصادی
روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی است زیرا بوسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچ گاه فردی در اجتماع مسلمین گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.
امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید: فقر و تنگدستی ، مرگ بسیار بزرگ و فجیع است.(میزان الحکه ج7، ص504)
زیرا سختی مرگ یک بار است اما سختی فقر و تنگدستی بی شمار است. روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در مادی گرایی و حرص و آز برای لذت های مادی، و مسابقه برای مصرف و تن پروری می رهاند، و به او می آمزود که به فکر دیگران باشد و بر خواهشهای جسمانی خویش مسلط گردد و به مصرف به قدر نیاز قناعت ورزد و از اسراف و تبذیر بپرهیزد.
روزه به مسلمان قناعت و مناعت را می آموزد و ارزش این صفات و تاثیر آن در ایجاد صفت برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است. قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلت و خواری نمی دهد، جامعه ای که روح قناعت را در خود بپرورد بر خود متکی خواهد بود و بیا دوری از مصرف بی رویه می تواند بر پای خویش بایستد و از بیگانه بی نیاز باشد.
4- آثار بهداشتی
روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن مخصوصا در سلامت معده و پاکسازی آن از انواع غذاها که موجب بیماریهاست اثرات فوق العاده دارد.
معده و دستگاه گوارش از اعضا پرکار اندام آدمی است و با سه وعده غذا که معمول مردم است تقریبا در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحلیل و جذب و دفع مشغول است.
روزه باعث می شود که از یک سو این اعضا استراحت کنند و از فرسودگی مصون بمانند و نیروی تازه ای بگیرند و از سوی دیگر ذخایر چربی که زیانهای مهلکی دارند تحلیل رفته و کاسته شوند.
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: روزه بگیرید تا سالم بمانید.(سفینة البحار، ج2، ص78)
از نظر روانی و اخلاقی ، مردمی که همیشه سیر می خورند تدریجا یک حالت طغیان و غرور بر ایشان دست می دهد و در نتیجه به کارهای ناپسندی دست می زنند و علاوه بر این از بسیاری کمالات معنوی باز می مانند پر واضح است که انسان وقتی همیشه سیر خورد کم کم شهوات بر او غالب می شود و چه بسا او را به نافرمانی از خدا وادار می کند، مخصوصا اگر جوان و عزب باشد و نیز پس از گذشت مقداری از زمان تغذیه خواب بر او مستولی می شود و هر اندازه معده از غذا پرتر باشد تسلط خواب بر انسان بیشتر است و قهرا انسان را از کسب کمالات و فضایل زیادی از قبیل تحصیل علوم و عبادات و... باز می دارد.
لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: «بپرهیزید از پرخوری و امتلاء معده، زیرا پرخوری موجب فساد بدن و سوء هاضمه و باعث انواع بیماریها و عامل کسالت بدن از اجرای عبادات الهی خواهد شد»
و یا در جای دیگر، حضرت می فرمایند: « آن کس که عادت به پرخوری داشته و زیاد می نوشد قلب او سیاه می گردد (یعنی آمادگی بیشتری برای جنایت و کارهای زشت پیدا می نماید و نمی تواند مخلصانه و با حال بندگی عبادت خدا کند»
آثار و برکات روزه داری در دنیا؛ قبر و قیامت، محمدجواد مهری
یکی از مهم ترین فواید گرفتن روزه؛ صفای دل می باشد زیرا سیری باعث می شود که بخار مغز زیاد شده و حالتی شبیه حالت مستی در انسان وجود بیاید. و همین امر سبب می شود که مغز نتواند به خوبی فکر کند و سرعت انتقالش کم می گردد و سیری باعث کوردلی می شود؛ اما گرسنگی ؛ باعث می شودکه انسان صفای قلب پیدا کرده و دل نازک شود. گرسنگی دل را برای تفکری پیوسته که به شناخت و معرفت منجر می گردد آماده می سازد و دل، صاحب نوری آشکار و نمایان می گردد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس شکم خویش را گرسنه نگاهدارد اندیشه و فکر او، بزرگ تر می شود.
گرسنگی و روزه، باعث ایجاد صفت تواضع و فروتنی در انسان می گردد و سبب می شود که روح سرمستی و ناسپاسی که سرمنشأ سرکشی و طغیان است در انسان از بین برود. هنگامی که در نفس انسان ، حالت تواضع و فروتنی ایجاد شود، نفس، خود به خود خوار و زبون شده و در برابر پروردگارش آرام و خاشع می گردد.
گرسنگی و روزه، باعث شکسته شدن شهوات و امیال نفسانی و نیروهایی می گردد که همین ها مسبب گناهان کبیره هستند؛ زیرا شهوت کلام و شهوت جنسی ، منشا بیشتر گناهان کبیره می باشند و کم کردن این دو شهوت، باعث ایمنی از گناهان کبیره و نجات از مهلکه ها می گردد.
یکی دیگر از فواید گرسنگی و روزه، این است که خواب انسان کم می شود و خواب ، همان عاملی است که عمر انسان را تباه می کند و سرمایه تجارت اخروی انسان را به باد می هد . گرسنگی موجب بیداری می شود و بیداری، منشا تمامی خیرات می باشد و هم چنین انسان روزه دار را برای شب زنده داری و تهجد یاری می دهد که همین امر، سبب رسیدن به «مقام محمود» می گردد.
فایده دیگر گرسنگی این است که انجام تمامی عبادات برای انسان میسر می گردد زیرا انسان در حالت روزه داری، کمتر احتیاج به قضای حاجت دارد و نیز انسان روزه دار، در حال روزه، دیگر در پی به دست آوردن غذا نیست.
دیگر فایده روزه گرفتن این است که شخص روزه دار، به علت کمتر خوردن، کمتر بیمار می شود، زیرا همانگونه که در روایات گوناگون هم آمده: معده انسان، خانه تمام بیماری هاست و پرهیز و کم خوردن سرآمد تمامی دواهاست.
روزه باعث می شود که انسان به مشکلاتی که از غذا خوردن به وجود می آیند گرفتار نشود، مشکلاتی که انسان به خاطر آن، محتاج دارایی و مقامات دنیایی می شود و همین ها هستند که باعث هلاکت و نابودی انسان می گردند.
روزه، باعث تمکن برای بخشیدن مال و دادن غذا به درماندگان و بیچارگان و پیوستن به خویشان و احسان و زیارت بیت الله الحرام و عتبات عالیات و خلاصه تمامی عبادت های مالی می گردد.
اینها بخشی از فواید روزه بود که انسان با عقل بشری اش، قادر به درک روشنی از انها نیست. به خصوص نخستین فایده روزه، که همان تفکر و اندیشیدن است، زیرا اندیشیدن در اعمال، مثل نتیجه ان و غیر فکر، به منزله مقدمات است.در روایت آمده: یک ساعت تفکر و اندیشیدن، بهتر از هفتاد سال عبادت است.»
منبه :پورتال اینترنتی انهار
روز قدس روز احیای اسلام است/ مراسم اختتامیه طرح بزرگ قرآنی 1446
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه: مراسم اختتامیه طرح بزرگ قرآنی 1446، برگزاری سومین جشنواره وقف، در آستانه قرار گرفتن برگزاری روز جهانی قدس و چند رویداد دیگر از جمله رویدادهای مهم دین و اندیشه در هفته گذشته است.
به احتمال 70 درصد دوشنبه عید فطرخواهد بود
یک عضو ستاد استهلال استان تهران در مورد استهلال ماه شوال به خبرنگار مهر گفت: روز جمعه 27 مرداد(28 رمضان) هلال ماه شوال به هیچ عنوان قابل رؤیت نیست. از شنبه 10 گروه استهلال در استان تهران اعزام می شوند و 10تا 12 گروه هم برای استهلال به استان های غربی کشور اعزام می شوند.
دانشیار همچنین یادآور شد: احتمال 70 درصد رؤیت هلال ماه برای روز یکشنبه وجود دارد که در این صورت رمضان 30 روزه خواهد بود و دوشنبه عید فطر خواهدبود.
فطریه امسال بر اساس قوت برنج 7000تومان است
مسئول دفتر آیت الله مکارم شیرازی از تعیین زکات فطره امسال به مبلغ 2500 تومان توسط این مرجع تقلید خبر داد.
حجت الاسلام ترابعلی دولتمند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس فتوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر اساس قوت قالب گندم مبلغ 2 هزار و 500 تومان و بر اساس قوت قالب برنج، مبلغ هفت هزار تومان اعلام شده است.
روز قدس روز احیای اسلام است
فردا روز قدس است. روز قدس روز احیای اسلام و روز فریاد رهایی فلسطین از چنگال صهیونیستهای غارتگر است و نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، ابتکار تاریخی امام خمینی(ره)، به مثابه ایجاد پیوندی دائمی میان همه مسلمانان و حقطلبان جهان با ملت فلسطین است تا نام فلسطین و آرمان رهایی قدس در پیچو خم زندگی روزمره فراموش نشود.
دوران کنونی، عصر بیداری و روشنگری اسلامی است و فلسطین در کانون این خیزش اسلامی قرار گرفته است. بیداری اسلامی در منطقه و بحران اقتصادی دنیای غرب، اعتراضات مردمی بر علیه دول غربی و اعتصابات داخلی در رژیم اشغالگر قدس باعث شده تا روز قدس امسال متفاوتتر از سالهای قبل گردد.
روز قدس امسال با توجه به پروسه جهانی شدن بر مبنای بیداری اسلامی و بصیرت جهانی علیه استکبار و صهیونیسم بینالملل، فرصت خوبی است تا با اتحاد با دیگر ملل اسلامی جبهه مستحکمی را در برابر دشمنان اسلام تشکیل دهیم و با توجه به انقلابهای منطقه و بیداری اسلامی، بستر همکاری و اتحاد بین مسلمین مهیا کنیم.
پیام تسلیت و ابراز همدردی برخی ازمراجع و علما به خاطر زلزله آذربایجان غربی
برخی ازمراجع و علما و روحانیون حوزه علمیه زلزله آذربایجان غربی را در پیامهای جداگانهای تسلیت گفتند از جمله در پیام آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس حوزه علمیه قم آمده است: حادثه دلخراش و غم انگیز زلزله آذربایجان که در آن تعدادی از انسان های مومن و مسلمان جان باختند و جمع کثیری نیز مجروح و مصدوم شدند قلب همگان، بویژه امت شریف و مسلمان ایران و روحانیت و حوزه های علمیه را عزادار و مصیبت زده کرد. ما این ضایعه را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم (ع) و رهبر انقلاب و مراجع عظام تقلید و قاطبه روحانیت تسلیت گفته و ضمن تاکید مجدد بر اظهار همدردی با مصیبت زدگان، از مردم نیکوکار و خیر نیز انتظار می رود با کمک و مساعدت به آن عزیزان موجب تسکین آلام آنان شوند. مدیریت حوزه های علمیه از درگاه خداوند رحمت و غفران الهی برای مرحومین این حادثه و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان مسئلت می دارد.
مراسم اختتامیه طرح بزرگ قرآنی 1446
مراسم اختتامیه طرح بزرگ قرآنی 1446 دوشنبه شب 23 مردادماه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن، حسن گروسی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی زیادی از مسئولان و مردم در سالن اجتماعات مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
محمدی گلپایگانی در این مراسم گفت: استقبال گسترده اقشار مختلف جامعه از قرآن کریم و گرایش روزافزون آنان به قرائت و حفظ این کتاب الهی به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران محقق شده است، چرا که به برکت این نظام مقدس، قرآن کریم در متن زندگی مردم قرار گرفته و توجه مردم بهویژه قشر جوان به قرآن کریم روزبه روز در حال افزایش است.
وی افزود: اکنون به برکت نظام اسلامی ایران جمع زیادی حافظ کل قرآن کریم در کشور وجود دارد و رو به افزایش است، نقش مقام معظم رهبری و عنایت ایشان به حفظ و قرائت قرآن کریم یکی از عوامل مهم و مؤثر در توجه و گرایش مردم به قرآن کریم بوده است.
برگزاری سومین جشنواره وقف
حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه طی نشست مطبوعاتی روز دوشنبه 23 مردادماه با اشاره به برگزاری «سومین جشنواره فرهنگی- هنری وقف؛ چشمه همیشه جاری» گفت: این جشنواره در سه بخش فیلم و فیلمنامه (داستانی، مستند، انیمیشن)، پوستر، رسانه های مکتوب (خبر، یادداشت، گفتگو، گزارش) برگزار می گردد.
وی با بیان اینکه بر اساس مبانی دینی اسلام، سنت حسنه وقف در کشور سابقه دیرینه در کشور ما دارد، افزود: در دوره های مختلف سنت حسنه وقف اوج و فرودهایی داشته است اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعد از پیام تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم برگرداندن تمام موقوفات به وقفیت و تدوین قانون اوقاف و تشکیل سازمان اوقاف شاهد رشد و شکوفایی سنت حسنه وقف در کشور بودیم اما پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز فرهنگ وقف در میان مردم نهادینه نشده است.
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: برای نهادینه کردن سنت حسنه وقف در جامعه از سه سال گذشته کار ترویج و تبلیغ وقف در اولویت کاری سازمان اوقاف قرار گرفت که طرح جامع نهادینه سازی فرهنگ وقف اجرایی شد. یکی از ابعادی که در این طرح مورد تأکید قرار گرفت استفاده از ابزار هنر و رسانه و دیگر ابزارهای فرهنگی در این زمینه بوده است به همین دلیل سازمان اوقاف از سه سال پیش « جشنواره فرهنگی-هنری وقف؛ چشمه همیشه جاری» را برگزار کرد.
منبع:خبرگزاری مهر
ميزان زكات فطره از نظر رهبر انقلاب
مدیر دفتر استفتائات حضرت آیتالله خامنهای درباره زمان پرداخت فطریه گفت: موعد پرداخت زكات فطره از غروب روز آخر ماه مبارك رمضان تا ظهر روز عید است و برای كسانی كه در نماز عید فطر شركت میكنند، بهتر است قبل از نماز عید این مبلغ را پرداخت و یا از مجموع اموالشان جدا كنند.
مدیر دفتر استفتائات حضرت آیتالله خامنهای مبلغ زكات فطره را برای سال جاری ۲۵۰۰ تومان برای هر نفر اعلام كرد.
به گزارش پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتالله خامنهاي، حجتالاسلام والمسلمین محمد رضایی همچنین اظهار كرد: فطریه عبارت است از سه كیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی كه به عنوان طعام محسوب میشوند. بر اساس محاسبات صورت گرفته میزان زكات فطره برای یك نفر با محاسبهی سه كیلو گندم، ۲۵۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به عنوان فطریه كفایت میكند. اما هموطنان میتوانند با توجه به برنجی كه مصرف میكنند، سه كیلو از آن یا معادل قیمت آن را به عنوان فطریه بپردازند. اما در هر صورت پرداخت حداقل ۲۵۰۰ تومان برای هر نفر كفایت میكند.
مدیر دفتر استفتائات حضرت آیتالله خامنهای درباره زمان پرداخت فطریه گفت: موعد پرداخت زكات فطره از غروب روز آخر ماه مبارك رمضان تا ظهر روز عید است و برای كسانی كه در نماز عید فطر شركت میكنند، بهتر است قبل از نماز عید این مبلغ را پرداخت و یا از مجموع اموالشان جدا كنند.
حجتالاسلاموالمسلمین رضایی دربارهی موارد تعلق زكات فطره خاطرنشان كرد: افرادی كه خودشان فقیری را میشناسند و از نیازمندی او اطمینان دارند میتوانند مبلغ فطریه را به او بپردازند. البته این افراد باید فقط طعام یا پول معادل آن را به فقیر بپردازند و چیزی غیر از طعام و پول مثل لباس و وسایل منزل پذیرفته نیست.
همچنین كسانی كه از سادات نیستند نمیتوانند زكاتشان را به سادات فقیر بپردازند. بنابراین شخصی كه سید نیست، ولو همسر او سید باشد، نمیتواند زكاتش را به سید فقیر بدهد؛ چرا كه ملاك فرد پرداخت كننده است. همچنین فرد دریافت كننده اگر آقایی سید و فقیر باشد، او نمیتواند زكات فطرهی افراد غیر سید را دریافت كند.
به گزارش پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتالله خامنهاي، رضايي همچنين از موافقت رهبر معظم انقلاب با اختصاص یكسوم سهم امام از وجوهات شرعیه برای كمك به عزیزان زلزلهزدهی آذربایجان خبر داد. بنابراین مؤمنانی كه خمس بدهكارند میتوانند در مجموع یك ششم آن را برای كمك به هموطنان زلزلهزده هزینه نمایند.
منبع :خبرفارسی