خبرگزاری فارس: شهید سیدعلی آقامیری در وصیتنامه خود نوشت: برای خواهران تبلیغ کنید که حجابهای خود را رعایت کنند. شما خواهران هم به وسیله حجابتان میتوانید راه شهدای عزیز را ادامه دهید.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از رسا، عصری است و چندگاهی است که از جنگ میگذرد و گروهی به شهادت رسیدند و گروهی به عنوان شاهدان جنگ ماندند و امروز وظیفه شاهدان این است که به درستی شهادت دهند بر شهادت شهیدان. آنهایی که مدتها با دستهای خود پیک هزاران هزار آفتاب خاکستر شده را در خاک میهن خویش دفن کردند آنها به نظاره نشستند چگونه جمعی جوانان عاشق در هجوم ترکش، رقص مرگ میکردند و جام بلا را مستانه سر میکشیدند و از شنیدن نام آنها لرزه بر اندام دشمن میافتاد. یکی از این سربازان گمنام امام زمان(عج) و زاده پاک پیامبر(ص)، سیدعلی آقامیری است، در سال 1347 سیدعلی در روستای عرب خیل شهرستان سراسر زیبای بابلسر پا به دنیا نهاد و قدوم مبارکش موجب شادی خانوادهاش شد. پس از مدتی که دوران رشد و نمو را طی نمود تصمیم گرفت عازم حوزه علمیه گردد و لباس مقدس روحانیت را بر تن نماید و در سلک این گروه درآید. آری سید علی در اوج جوانی با شروع جنگ به جبهه رفت و با آنکه سنی نداشت اما مردانه نبرد نمود و مردانه مرگ سرخ را بر ماندن ذلتانگیز برگزید و سرانجام جان پاکش را در منطقه عملیاتی ماؤوت در سال 66 تقدیم جانان نمود و عطر وجودش برای همیشه در زادگاهش و بلکه در سراسر ایران پراکنده شد. خدایا چگونه شکر تو را گویم وصیت نامه سرباز کوچک آقا امام زمان -عجل الله تعالی فرجه- اگر مرا به سربازی قبول کند: «سید علی اکبر آقا میری». «فلیُقاتل فی سبیل الله الذین یَشرون الحیوه الدنیا بالاخره و من یقاتل فی سبیل الله فیُقتل او یُغلَب فسوف نؤتیه اجراً عظیما» (نساء-74) مؤمنان باید درراه خدا با کسانی که حیات مادی را بر آخرت برگزیدند جهاد کنند و هر کس در راه خدا کشته شود یا پیروز گردد به زودی او را اجر عظیم دهیم.) با سلام و درود به محضر مقدس منجی عالم بشریت، آقا امام زمان مهدی موعود –عجل الله تعالی فرجه- که جهان با وجودش پا برجا میباشد و درود و سلام بر امام امت که حکومت اسلامی را در ایران به پا کرد و درود و سلام به تمام خانوادههای شهدا و اسرا و مفقودین و به تمامی رزمندگان اسلام. خدایا! بارالها! معبودا! چگونه تو را شکر کنم؟! همین قدر که مرا به جبهه روانه کردی و مرا به سوی خود خواندی که در راه تو جهاد کنم تا اسلام عزیز به وسیله این خونها رشد کند تا یک مقدار کمی، دینِ خود را به اسلام عزیز ادا کنم. خدایا! معبودا! عاشقا! من بنده گنهکار تو بیش نیستم؛ گناهانم را پوشاندی. اگر پردهام را کنار میزدی، مردم از من فرار میکردند ولی تو تمام گناهانم را آمرزیدی. الهی گـر کـنی چاک لباس من پیدا شود رخ حیوان نمای من. به جبهه آمدنم برای پست و مقام نبود الهی هر چه هستم، بنده هستم اگر بد بنده هستم از تو هستم خدایا! پیامبر میفرماید: «الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عینٍ ابدا» میفرماید: خدایا! حتی یک چشم به هم زدن مرا به خودم وامگذار. خدایا! من چه بگویم؛ من که غرقِ در گناه هستم و در بیشتر اوقات غافل از تو هستم. بارالها! مرا به خودم رها مکن. حمد و سپاس ایزد منان را که مرگم را شهادت در راه خودش قرار دهد. همانا در روایت آمده، افضل مرگ، شهادت در راه خدا میباشد. خدایا! چگونه و چطور و با چه زبانی که زبان به بند میآید شکر کنم تو را که مرا به راهی هدایت کردی که به راه ائمه چهارده معصوم -علیهم السلام- و 124 هزار پیامبر –صلوات الله علیهم اجمعین- هدایت کردی. خدایا! مرا به ائمه معصومین ملحق کن. پروردگارا! من که به جبهه آمدم به خاطر پست و مقام و برای نشان دادن مردم نبود بلکه برای این که از اسلام عزیز دفاع کنم که تمام جهان همه به اسلام از یک طریقی (مستقیم و غیرمستقیم) ضربه میزنند. ای مردم شریف! امام عزیز را تنها نگذارید؛ تحت فرمانش باشید. برادرانم! جبههها را پر کنید و نگذارید تا خون اینشهدای عزیز پایمال شود. در مراسم دعای کمیل، ندبه، توسل و نماز جمعه و جماعات شرکت کنید. میدانید چقدر امام زمان خوشحال میشود وقتی میبیند که برای تعجیل در فرجش دعا میکنید. خدایا! شرمنده هستم از اسلام که هیچ کاری برای او نکردم. خدایا! این عبادتهای ناقابل این گنه کار را قبول کن. پدر گرامی ام! در صورت شهادتم شما مثل کوه مقاوم باش؛ میدانم برایم زحمت و رنج کشیدی تا از من بهرهای ببری، اما برای اسلام باید تمام چیز خود را انفاق کرد. پدرم! مرا قربانی از بین فرزندانت قرار ده. مادرم، مادر مهربانم، با تو چه سخنی بگویم؟! نمیدانم از کدام زحمت هائی که برای من کشیدی صحبت کنم؟! مادرم! بعد از شهادتم مقاوم باش؛ هیچ ناراحت نباش که این راهی بود که خودم انتخاب کرده بودم. به مردم بگو که علی اکبر-علیه السلام- به یاری حق شتافت و به ندای «هل من ناصر» حسین -علیه السلام- لبیک گفت. بعد از پیروزی اگر کربلا رفتید سلام مرا به حسین -علیه السلام- برسان و از آقا امام حسین - علیه السلام- معذرت بخواه که نتوانستم بیایم. ای برادرانم! اتحاد و وحدت را حفظ کنید؛ تابع جمهوری اسلامی باشید؛ به یاد خدا باشید. خواهران! با حجاب راه شهدا را ادامه دهید خواهرانم! شما مثل زینب -سلام الله علیها- شیرزن کربلا استوار باشید. برای خواهران تبلیغ کنید که حجابهای خود را رعایت کنند. شما خواهران هم به وسیله حجابتان میتوانید راه شهدای عزیز را ادامه دهید. شب اول قبر برایم نماز وحشت بخوانید تا با قبر انس بگیرم. برادران خواهران و دوستان و آن کسانی که مرا میشناسید! اگر از من بدی دیدید، مرا عفو کنید. بر مسلمان لازم است وصی و ناظر خود را معلوم کند؛ وصیّم پدرم و ناظرم مادرم. اگر جنازهام آمد، دوستانم بعد از دفنم زود از من جدا نشوند، چند بار آقا امام زمان-عجل الله تعالی فرجه- و چند بار سرورمان آقا امام حسین-علیه السلام- را صدا کنید تا با قبر دوست شوم. خدایا! مرا با جدم حضرت رسول الله-صلی الله علیه و آله- محشور کن و با مادرم حضرت زهرا -علیها السلام- محشور بگردان. مرا در مزار شهدای «عربخیل» دفن بفرمائید. دوست دارم پهلوی من بشکند؛ دوست دارم بازوهایم کبود شود؛ دوست دارم سینهام سوراخ شود، دوست دارم صورتم کبود شود مانند مادرم فاطمه زهرا –سلام الله علیها- که پهلویش شکست و صورت و بازویش کبودشد و سینه فاطمه زهرا –سلام الله علیها- با میخ درب سوراخ شد. خستگان عشق را ایام درمان خواهد آمد غم مخور آخر طبیب دردمندان خواهد آمد دردمندان، مستمندان، بی پناهان را بگوئید منجــی عالـم پناه بی پناهـان خواهد آمد صبر کن یا فاطمه ای بانوی پهلو شکسته مهدی ات با شیشه دارو و درمان خواهد آمد این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست این چه شمعی است که عالم همه پروانه اوست خدایا! مرا از سربازان آقا امام زمان بگردان؛ قلبش را از من راضی و خشنود بگردان. دیگر وقت ندارم. خــدایــا، خــدایــا تـا انقـلاب مـهـدی، خمینی را نگهـــدار سید علی اکبر آقا میری 17 شعبان- 1365- داخل سنگر. انتهای پیام/
مام جمعه سیسخت گفت: نماز یکی از واجباتی است که باید از آن به عنوان پایه و اساس دین اسلام یاد کرد ضمن آنكه بهترین راه براى تکامل و تقرب انسان به خداوند نماز است و خدا به دلیل عنایت و توجه به انسان و تکامل او، این عمل را واجب کرده است.
حجتالاسلام سیدمحمد مهدی قاسمزاده، امام جمعه سی سخت در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: خواندن نماز علاوه بر اینکه از ارکان دین بوده و از واجبات است، تأثیر به سزایی در شکلگیری شخصیت انسان داشته و قلب انسان را از هر گناهی به دور میکند.
امام جمعه سیسخت خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سالیان اخیر فرهنگ نمازخوانی به ویژه در ادارات رشد مطلوبی داشته و این نشان از اعتقادات قلبی ما به انجام فرایض دینی است.
قاسمزاده ادارات دولتی را مکانی مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر دانست و تاکید کرد: فریضه نماز نیز از معروفاتی است که باید در جامعه ترویج داده شود و ادارات با برگزاری نمازهای جماعت میتوانند بر این امر تأثیرگذار باشند.
وی ابراز کرد: به همین منظور علاوه بر اینکه ادارات دولتی باید برگزاری نماز جماعت را جدی بگیرند، مصوب شده است که مدیران شهرستان دنا نیز نماز ظهر و عصر روزهای پنجشنبه هر هفته را به صورت جماعت در مکانهای گردشگری شهرستان اقامه کنند.
امام جمعه سیسخت بیان کرد: انجام این مورد علاوه بر اینکه تأثیر معنوی دارد، مردم نیز وقتی مشاهده کنند که مدیرانشان به نماز اهمیت میدهند با رغبت بیشتری به سوی این فریضه میروند.
قاسم زاده اضافه کرد: همه مدیران شهرستان دنا موظفند که در این اقامه نماز جماعت در مکانهای گردشگری حضور داشته باشند و امیدواریم این رویه به یک فرهنگ در بین مدیران و مردم تبدیل شود.
نهاده شدن نام «فدکیه» بر خطبه عالمانه و آتشین حضرت زهرا(س) صرفاً بیانگر جهت صدور این خطبه بىمانند را بیان مىکند و محتواى این سخنرانى آنچنان عمیق و گسترده است که موضوع غصب فدک در برابر عمق و گستردگى آن جز «بهانهاى» به نظر نمىآید. نگاه عمیق به معارف اساسى دین و بیان واقعیتهاى اجتماعى در کنار یادآورى مسؤولیت آحاد افراد جامعه اسلامى نسبت به آن معارف و این واقعیتها به همراه تبیین انحراف بهوجود آمده بعد از پیامبر(ص) و علت آن در سطح خواص و عامه افراد جامعه، موضوعات مهمى است که نه فقط داروى درد آن روز، که مرهم زخم تمامى آسیبهاى جامعه اسلامى در طول تاریخ خواهد بود که علاوه بر ابعاد معرفتى دینشناسانه، ابعاد جامعهشناسانه سیاسى را نیز در بر دارد.
اظهار عجز از بیان عظمت، کمترین کارى است که هر مدعى وقتى در مواجهه با این خطبه ماندگار، فراروى خود مىبیند. خطابهاى که از باب «تکلموا تعرفوا فان المرء مخبوء تحت لسانه» آیینهاى هرچند با ابعاد کوچک، براى نمایاندن بلنداى شخصیت حضرت زهرا(س) مىباشد.
از نظر موقعیت خطیب و خطابه نیز این خطبه بسیار قابل ملاحظه است. دختر رسول خدا(ص) در حال گذراندن روزهاى سخت تألم فقدان آن حضرت و روزهاى سختتر مواجهه با انحراف عمیق جامعه اسلامى و به حسب ظاهر در زمانى که مىبیند به حق مسلم دینى و عرفى او - به عنوان آغازى براى زیر پا گذاشتن قوانین اسلام و پایمال نمودن حق اهل البیت(ع) - تعرض و تعدى آشکار صورت گرفته و... چنین خطابهاى را ایراد مىفرمایند.
جهت دیگر عظمت این سخنرانى، عمق معانى و گستردگى معارفى است که مورد توجه حضرت قرار گرفته که وقتى در کنار زیبایى ظاهرى و فصاحت و بلاغت آن قرار مىگیرد، مصداق «نور على نور» را تداعى مىنماید.
مقدمه خطبه یا خطبه خطابه
معمول و مطلوب است که سخنرانى مانند هر کار داراى اهمیت دیگرى با یاد و نام خداى متعال و با درود و صلوات بر رسول الهى و خاندان اطهار آن حضرت آغاز گردد که به این منظور در سخنرانىها در ابتداى سخن، حمد و ثناى الهى بیان مىشود که به آن «خطبه کلام» مىگویند. بزرگانى که به اهمیت این بعد به عنوان قسمتى اساسى از سخن - و نه به صرف یک تشریفات ظاهرى - مىنگرند، در همین «خطبه کلام»، از جهات مختلف بهطور کامل هنرنمایى مىنمایند که از این منظر این خطبه در فراز قله عظمت قرار دارد. حضرت زهرا(س) در این قسمت از بیان نورانى خویش علاوه بر بیان حمد و ثناى الهى و علت و تأثیر آن، به بیان توحید بارى تعالى پرداخته و به گونهاى اعجاببرانگیز به تبیین چرایى پذیرش توحید و چگونگى خدانمایى مخلوقات گسترده و با عظمت خلقت پرداختهاند.
حضرت آنگاه به شهادت به نبوت رسول خدا(ص) پرداخته و ضمن آن به برگزیدگى آن حضرت و چرایى آن و نیز به بیان مأموریت الهى آن پیامبر با کرامت الهى و نهایتاً فرجام با عظمتش در رجوع الى الله تصریح مىنماید.
محورهاى خطبه
گذشته از «خطبه کلام» این سخنرانى از ابتداى توجه حضرت به مخاطبین، روندى بسیار دقیق و عمیق را پى مىگیرد تا فدک و غصب آنرا به بهانهاى براى ارائه سندى ماندگار از آنچه پس از پیامبر در جامعه اسلامى و بهخصوص در زمینه خلافت بهوقوع پیوسته، تبدیل نماید. بهطورکلى محورهاى مهم این مسیر جامع در این سخنرانى را مىتوان در چند بند خلاصه نمود:
1. بیان مسؤولیت بندگان خدا در برابر خدا و دین و قرآن. (بهطور طبیعى در این قسمت، حضرت مقدارى به بیان جایگاه قرآن و تبیین هدف خداى متعال از دستورات دین - در قالب فلسفه احکام و شرایع - پرداختهاند.)
2. تبیین دقیق جامعهشناسانه وضعیت جامعه اسلامى قبل و پس از بعثت پیامبر(ص) که اشاره به تلاشهاى رسول خدا(ص) و روش مجدانه آن حضرت که ثمره آن در گرایش و پذیرش جامعه نسبت به اسلام نمایان شد را به همراه دارد.
در این قسمت و به عنوان بیان عامل جانبى موفقیت رسول خدا(ص) در انجام مسؤولیت مهم خویش، به بیان تأثیر مجاهدتهاى بىمانند على(ع) نیز پرداخته شده و نقش آن حضرت در آن زمان که بسیارى از افراد به زندگى عادى و بهرههاى مادى آن سرگرم بودند، پرداخته است.
3. بیان جامعهشناسانه دقیق وقایع پس از پیامبر و وقوع انحراف و تبیین علت آن در میان خواص و عامه آحاد افراد جامعه. در این قسمت حضرت ضمن اشاره به سرعت ایجاد این انحراف نسبت به رحلت رسول خدا(ص)، این انحراف را از منظرهاى مختلفى مورد موشکافى و دقت قرار دادهاند.
از نظر بیان عوامل ایجادکننده و بهوجود آورنده این انحراف، حضرت به موضوع نفاق به معناى اعم آن اشاره مىنمایند. نفاق در این معنا شامل همه کسانى که اسلام را در ظاهر و با انگیزههاى مادى همچون انگیزه حکومت و جانشینى پس از پیامبر پذیرفتهاند، مىشود. مطابق بیان حضرت، ظهور و بروز این نفاق پنهان نگاه داشته شده، زمینه را براى اغواى اجتماعى شیطان فراهم ساخت و مردمى را که گمان مىکردند در پى جلوگیرى و یا رفع فتنه پس از رحلت پیامبر خویشند به میانه میدان فتنه افکند.
عامل این روند غلط از نظر حضرت زهرا(س) مطابق بیان این خطبه، رها کردن کتاب خدا و حقیقت دستورات اسلام است. این امر موجب شد که جامعه به سوى خاموش ساختن نور دین و محو سنتهاى اساسى پیامبر اکرم(ص) در ساختن جامعه اسلامى حرکت کند که نماد همه اینها از نظر حضرت، در رها نمودن عترت رسول خدا و پایمال نمودن جایگاه و حق آنها، تجلى یافت. موضوع فدک و غصب آن و طرح مسأله ارث نگذاشتن پیامبران بنا به این تحلیل، نمونهاى از این پایمال نمودن حق عترت و بىتوجهى به جایگاه آنها به عنوان ثمره انحراف ایجادشده در سطح جامعه، تحلیل مىشود نه صرفاً یک موضوع فردى و اقتصادى.
4. تبیین عالمانه و قرآنى اشتباه فاحش خلیفه در زمینه عدم ارث از پیامبر. مطابق این خطبه در حقیقت تبدیل یک تهدید به فرصتى بزرگ براى آشکار ساختن جدایى جاهلانه و آگاهانه مدعیان جانشینى رسول خدا بوده است.
چگونه برخلاف نص صریح قرآن برداشت و حکم مىشود و آیا نام حاکمانى که چنین روندى را در پیش گرفتهاند مىتوان جانشینان رسول خدا و خلفاى جامعه اسلامى گذارد؟
5. تحریک «انصار» به یارى دین و انجام مسؤولیت. اگرچه حضرت زهرا(س) در ابتداى سخنرانى و پس از خطبه کلام به بیان مسؤولیت مسلمانان بهصورت عام و نظرى پرداخته بودند اما با تبیین عمق انحراف در خصوص غصب فدک و تفهیم ربط این خبط بزرگ با انحراف و نابودى اسلام، حضرت زهرا(س) یاوران اسلام را به تکرار تلاشهاى گذشتهشان در دفاع از دین فرا مىخواند و به گونهاى واضح به آنها مىفهماند که آنچه در حال رخ دادن است، هجوم دوباره به اصل اسلام است که در چنین فرضى، بودن یا نبودن شخص رسول خدا(ص) در مسؤولیت دینى مسلمانان و وجوب انجام وظیفه آنها دخلى ندارد و به تعبیر حضرت، هر که اینبار از یارى دین شانه خالى کند به گذشته بىدینى خویش عقبگرد نموده است.
منبع:خبرگزاری فارس