زیارت عاشورا در سیره ابرار و مراجع
اول آنکه کسانی که حضرت امام حسین(ع) و یارانش را به شهادت رساندندبدترین مردم بودند. دوم آنکه بدترین ظلم ها را بر آن حضرت رواداشتند به گونه ای که به نحوی دلخراش و جانسوز امام حسین(ع) ویارانش را به شهادت رساندند. بدین گونه بود که عاشورا جاودانه شد و خداوند اجر این همه جانفشانی و مظلومیت را چه زیبا دراین دنیا به آن حضرت عطا نمود، چنان که به امام حسین(ع)کرامات بسیار بخشید و در محبت و زیارت و تربت آن بزرگوار فارغاز عطای اخروی، کرامت دنیوی بخشید.
در ترنم باران معرفت چنین رسیده است:
امام صادق(ع) فرمود: «من زار الحسین فی یوم عاشورا وجبت لهالجنه» (1) کسی که در روز عاشورا امام حسین(ع) را زیارت کندبهشتبر او واجب میشود.
و امام رضا(ع) فرمود: «فان البکاء علیه (الحسین) یحط ذنوبالعظام» (2) همانا گریستن بر امام حسین(ع) گناهان بزرگ رانابود میکند.
و امام صادق(ع) فرمود: «من زار قبر ابی عبد الله(ع) یومعاشورا، عارفا بحقه کان کمن زار الله تعالی فی عرشه» (3) کسیکه روز عاشورا قبر امام حسین(ع) را زیارت نماید در حالی که حقاو را بشناسد همانند آن است که خدای را در عرش او زیارت کرده است.
و در سیره ابرار و نیکان آمده است که آنان حق آن مقام والا رامیشناختند و در سایه این شناخت در مقام عمل حق او را گرامیمیداشتند. بزرگان از رهگذر این احترامات بزرگی یافته اند:
آیت الله العظمی اراکی:
یکی از ملازمان ایشان نقل نموده که برنامه معظم له این بود که هر روز بالای بام میرفتند و به حالت ایستاده به خواندن زیارت عاشورا میپرداختند و صد لعن و صد صلوات که در زیارت عاشورا وارد شده است مقید بودند بطور کامل قرائت کنند و این برنامه ایشان به همین نحو یعنی بالای بام و رو به قبله حتی در روزهایبرفی و سرد هم بدون کم و کاست ادامه داشت تا موقعی که تواناییجسمی داشتند. (4)
آیت الله العظمی سید صادق روحانی
معظم له درباره زیارت عاشورا می گویند:روايات متعددى در فضيلت و کيفيت آن از امامين صادقين عليهما السلام رسيده است، ولى همانگونه که حاجى نورى رحمه الله مى فرمايد اين زيارت از احاديث قُدسيه و از مُنشِئات حضرت حق تعالى است. ایشان در ادامه درباره نحوه قرائت زیارت عاشورا می گویند :من ابتدا يکى از زيارت نامه هاى امام على بن ابى طالب عليه السلام را مى خوانم، آنگاه دو رکعت نماز مى گزارم، سپس يک صد بار تکبير مى گويم، آنگاه زيارت عاشورا را مى خوانم، بعد از آن يک صد بار ستمکاران را لعنت مىکنم و يک صد بار سلام و درود مى فرستم، آنگاه دعاى وارده در اين زمينه را مى خوانم، سپس در سجده دعا مى کنم، بعد از آن دو رکعت نماز مى گزارم و آنگاه دعاى علقمه را مى خوانم. گمان من اين است که با انجام اعمال مذکور، همه موارد وارده در روايات مختلف، رعايت مى شود. (5)
یکی از اعضای دفتر آیت الله العظمی سید صادق روحانی می گوید که ایشان بیش از 50 سال است که هر روز زیارت عاشورا را قرائت می کنند.
شیخ مرتضی نواده شیخ انصاری:
در شرح حال ایشان آوردهاند که از جمله عادات او خواندن زیارت عاشورا بوده که در هر روز دو بار، صبح و عصر آن را میخواندندو بر آن بسیار مواظب بودند، بعد از وفاتش کسی او را در خواب دید و از او احوالش را پرسید. در جواب سه مرتبه فرمود: عاشورا، عاشورا، عاشورا. (6)
آیت الله میرزا ابو القاسم محمدی گلپایگانی:
فرزند ایشان در شرح احوال ایشان نقل نمودند که وی در تمامزندگی پشت بام میرفتند و حضرت امام حسین(ع) را زیارت مینمودند و گاهی در حالی که برف زیادی روی پشتبام بود، ایشان میرفت وحضرت را زیارت مینمود و جالب آن که نام همه فرزندان ذکور خویش را حسین گذاشت. (7)
آیت الله سید زین الدین طباطبایی:
روزی ایشان از وصف کربلا و روز عاشورا برای دوستان تعریف میکردند و همچنین در اهمیت زیارت عاشورا گفتند: شبی در حجره مشغول زیارت عاشورا بودم، در سجده شکر زیارت حالم منقلب شد و کربلا با آن صحنههای روز عاشورا و امام حسین(ع) را دیدم و غش کردم. (8)
آقانجفی قوچانی:
ایشان در ضمن خاطرات خود میگوید: روزی بنا گذاشتم چهل روززیارت عاشورا روی بام مسجدشاه (اصفهان) بخوانم و سه حاجت درنظر داشتم، یکی قرض پدرم ادا شود و یکی مغفرت و دیگری علممزیاد شود و درجه اجتهاد. پیش از ظهر شروع کردم و هنوز ظهرنشده تمام میشد، از اول تا به آخر دو ساعت طول میکشید، چهل روز تمام شد. یک ماه نگذشت که پدرم نوشته بود که قرض مرا موسی بن جعفر(ع) ادا کرده، من به او نوشتم بلکه سید الشهداء اداکرد. (و کلهم نور واحد) چون قوی دل شده در ماه محرم و صفر جهت مطلبی که در نظرم اهم مطالب بود، چهل روز زیارت عاشورا رویبام مسجد خواندم، با اهتمام تمام و کمال احتیاط، به این معنیکه در آن دو ساعت همه را رو به قبله، سر پا در مقابل آفتاب ایستاده بودم تا تمام میشد. چهل روز ختم ما تمام شد، بعد از آن خوابی دیدم که مطلب برآورده شده است. (9)
تحقیقات نشان میدهد:
این تحقیق که در دانشکده مطالعات جهانی و در بخش برنامه ریز علوم اجتماعی انجام شده تلاش کرده که درک وسیع تر و بینشی عمیق تر برای سازمانهای خدمات اجتماعی فراهم کند تا بتوانند برنامه ها و سیاستهای مؤثرتری ارائه کنند.
وی تأکید کرد این تحقیقات نشان می دهد اسلام دینی عاری از خشونت است و تعالیم اسلامی به وضوح نشان می دهد مقابله به مثل عملی غیرقابل قبول است. از این رو جوانانی که با فضای نژادپرستانه رو به رو می شوند و احساس خشم می کنند میتوانند با رجوع به تعالیم و آموزه های دینی خود رویکردهای بهتری در واکنش به این نژادپرستان اتخاذ کنند.
این تحقیق نشان می دهد جوانان مسلمان استرالیایی که در منطقه انجام تحقیق زندگی می کنند با انواع اشکال تبعیض رو به رو هستند.
ویراستار این تحقیق اظهار داشت: واکنش رسانه ها و رویدادهایی که در این شهرها رخ داده نشان می دهد این فضا به ایجاد خصومت علیه جوانان مسلمان کمک کرده است.
مسلمانان استرالیا بیش از 200 سال است که در این سرزمین ساکن هستند، آنها 7/1 درصد از جمیعت کل کشور را تشکیل داده و این امر موجب شده که اسلام بزرگترین استرالیا پس از مسیحیت باشد.
تحقیقات اخیر دولت استرالیا نشان می دهد که مسلمانان با اسلام هراسی و نژادپرستی ریشه دار و بی سابقه ای رو به رو هستند.
به گزارش مرکز خبر حوزه، وی در پاسخ به این سئوال؛ آیا پل صراط وجود دارد و مقصود از آن چه میباشد آورده است.
«صراط» در لغت به معنای راه است. صراطی که در آیات قرآن به آن اشاره اشاره، وَإِن مِّنکُمْ إِلَّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا، ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا؛ (سوره مریم؛ ۷۱و۷۲)؛ مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِیمِ، وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ، مَا لَکُمْ لَا تَنَاصَرُونَ، بَلْ هُمُ الْیَوْمَ مُسْتَسْلِمُونَ، (سوره صافات، آیه ۲۶-۲۳) و إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ، (سوره فجر، آیه ۱۴) و در روایات به روشنی از آن نام برده شده است، در حقیقت ظهور در باطن صراطی دارد که انسانها در زندگی دنیا داشته و در آن قرار گرفته بودند؛ چرا که افراد در زندگی دنیا، یا صراط و راه به سوی خدا دارند یا راه به سوی غیر خدا.
تجسم اعمال در قیامت
«پل صراط» تجسم حرکت در مسیر حق در همین دنیاست؛ چنانچه پل صراط از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است،حرکت در مسیر حق نیز در این دنیا همینگونه است. کسانی که در دنیا در مسیر حق و صراط مستقیم حرکت کردند؛ یعنی از جاده مستقیم حقیقت، دینداری و ولایت منحرف نشدهاند، در آخرت هم از صراطی که روی جهنم است صحیح و سالم عبور خواهند کرد. آنان در این دنیا از روی پلی که بر روی نفس اماره است گذشتند و به مقام انسانیت نائل آمدند؛ در آن جا هم از روی پلی که بر روی جهنم است میگذرند و به اعلی علیین میرسند، ولی کسانی که در آتش سوزاننده نفس اماره خود غوطهور شدهاند، یقیناً از پل صراط قیامت هم نمیتوانند عبور کنند و در نتیجه به دوزخ سقوط خواهند کرد. از این رو همانطور که در دنیا در آتش شهوت، غضب، کینه و… گرفتار بودند، در قیامت نیز از پل صراط به سلامت عبور نمیکنند.
«مردمی که بر روی صراط عبور میکنند چند دستهاند و صراط از مو نازکتر و از شمشیر برندهتر است؛ پس گروهی از صراط عبور میکنند مانند برق (یا ساعت) و کسانی از آن عبور میکنند مثل فرار اسب و دستهای از صراط مانند افراد پابسته، با دست و شکم عبور میکنند (با زحمت و کندی) برخی با پا و گروهی با افت و خیز و گیر و دار عبور میکنند؛ گاهی بخشی از آتش او را فرا میگیرد و گاهی ترکش میکند»[۱]
مشابه این حدیث نیز از پیامبر اسلامی (ص) هم روایت شده است.[۲] از روایت استفاده میشود که انسانها در عبور از صراط متفاوتند و این نشاندهنده آن است که هر کسی بسته به نوع حرکتش در دنیا و چگونگی عقیده، عمل و اخلاق، عبورهای مختلفی از صراط خواهد داشت.
اگر کسی در دنیا از کنار گناه به سرعت عبور کند و آلوده آن نشود، در فردای قیامت هم از این راهی که به سوی بهشت منتهی میشود به سرعت عبور خواهد کرد. هر چه سیر انسان در دنیا در مسیر ایمان، بندگی و عمل صالح بهتر باشد؛ یعنی مطیع و عامل به اوامر و نواهی حضرت حق «جل و علا» باشد، عبور او از صراط در فردای قیامت سریعتر و با سوزندگی کمتری همراه خواهد بود و هر چه سیر زندگی انسان در دنیا بدتر ومخالفتش با اوامر و نواهی خداوند بیشتر باشد،به هماناندازه حرکت او از صراط کندتر و با سوزندگی بیشتری همراه خواهد بود.
دقت دین خدا
تشبیه صراط به مو و شمشیر در نازکبودن و تیزبودن، میتواند اشاره به دقیقبودن دین خدا داشته باشد؛ اگر انسان مراقب اعمال و عقاید خود نباشد و دچار غفلت شود، از مسیر صحیح و حق منحرف میشود، تا آن جا که ممکن است در یک لحظه، حسنات و پاداشهایی را که در طول سالیان متمادی از طریق بندگی و سلوک در راه دین کسب کرده است، همه را از دست بدهد و اعمالش حبط شود. البته انسان با کمی، انحراف و توبه از آن در جهنم نمیافتد، ولی به قدر انحرافش، کمتر از صراط مستقیم بهره میگیرد. به همین جهت است که وظیفه داریم در شبانهروز حداقل ۱۰ مرتبه از خداوند درخواست کنیم که:
«اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ»، (سوره حمد، آیه ۱)؛ ما را به راه راست هدایت کن.
بنابراین باید بیدار بود و از خداوند استمداد طلبید، تا در مسیر بندگی دچار لغزش نشویم. پیامبر اسلام (ص) میفرمایند: همانا صراط بر روی جهنم کشیده شده و لغزنده است: [۳]
مصداق صراط مستقیم
در روایات متعدد دو مصداق اعلای صراط مستقیم؛ یعنی دین اسلام[۴] و امامان معصوم (ع)، مخصوصاً امیرالمؤمنین علی (ع) معرفی شدهاند[۵].
امام صادق (ع) در روایتی درباره معنای «صراط» میفرمایند:
صراط همان راه و روش شناخت خدای عزوجل است؛ و دوگونه میباشد: صراطی در دنیا و صراطی در آخرت است. صراط دنیا،همان امامی است که اطاعتش واجب است. هر که در دنیا او را بشناسد و از راهنماییهایش پیروی کند، از صراط آخرت که پلی بر روی دوزخ است، بگذرد و هر که او را در دنیا نشناخت، قدمش در قیامت برصراط آخرت بلغزد و در آتش جهنم سقوط میکند.[۶]
بنابراین باید در دنیا از صراط گذشت، تا در آخرت بتوان از آن گذر کرد؛ یعنی انسان همواره روی پل صراط در حال گذر است، لحظه به لحظه در مرصاد و کمینگاه حق تعالی قرار دارد و عقاید و اخلاق و اعمال او در پیشگاه خداوند و رسولش (ص) حاضر است. از این رو کسی که روی مرز اسلام گام برمیدارد، همانند کسی است که بر چیزی راه میرود که از مو نازکتر و از شمشیر برانتر است.
امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه، إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصَادِ؛ (سوره فجر، آیه ۱۴)، میفرماید: «کمینگاه، پلی است بر روی صراط که هیچ بندهای با داشتن مظلمهای به گردن، از آن نمیتواند بگذرد.[۷]
امام باقر (ع) از پیامبر اکرم (ص) چنین نقل میفرماید:
ای علی! در روز قیامت من و تو و جبرئیل بر صراط مینشینیم و کسی از صراط نمیگذرد، مگر این که نامهای همراهش باشد که در آن اعتقاد وی به ولایت شما نگاشته شده باشد.[۸]
بنابراین «پل صراط» تجسم عینی حق و باطل است و عبور از آن همان حرکت در مسیر حق در این دنیاست. روشن است که با اندکی غفلت و پیروی از هوای نفس، شهوات، غضب و… آدمی از راه مستقیم منحرف میشود و گرفتار بیغولهها خواهد شد. در قیامت نیز کسانی از پل صراط به سلامت عبور میکنند که در دنیا، آن مسیر را به سلامت پیموده باشند و اگر در این جا دچار لغزش شدند، روی آن پل نیز دچار لغزش خواهند شد و به جهنم سقوط خواهند کرد؛ مگر آن که مشمول لطف و عنایت و غفران پروردگار قرار گیرند.