به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «آیتالله حسین نوری همدانی» ظهر امروز در دیدار با دست اندرکاران کنگره ملی حضرت زینب(س) و جمعی از فرماندههان لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع) در زمان جنگ، اظهار داشت: خطبه حضرت زهرا(س) که یادگار ارزشمندی از این بانوی بزرگوار است، حاوی درسهای حیاتی برای جامعه شیعی بوده که ضرورت تبیین این نکتهها امروز بیش از هر زمان دیگری جلوهگر شده است.
وی ادامه داد: امروز دشمنان ما به دنبال تحریف واقعیتهای تاریخی درباره حضرت زهرا(س) هستند اما مدیریت فرهنگی کشور ما نیز نسبت به این موضوع اقدام لازم را انجام نمیدهد.
این مرجع تقلید ابراز داشت: بر اساس گزارشاتی که از نمایشگاه کتاب تهران به ما میرسد در این نمایشگاه کتابهایی در زمینه زندگی حضرت زهرا(س) و دیگر موضوعات اعتقادی عرضه شده که بر اساس تفکرات مادی غربگرایانه و یا اعتقادات اهل سنت به نگارش درآمده است.
وی خاطرنشان کرد: در موضوع زندگی حضرت زهرا(س) تعدادی از این کتب سعی دارند شهادت این بانوی بزرگوار را یک افسانه نشان دهند که این توهین به اعتقادات تشیع است.
آیتالله نوری همدانی با اشاره به مسئولیتهای مسلمانان در زندگی اجتماعی اذعان داشت: همه مسلمانان نسبت به اتفاقاتی که در جهان اسلام رخ میدهد، مسئول هستند و هیچ مسلمانی نمیتواند به بهانه مسائل شخصی، از حال دیگر مسلمانان غافل باشد.
وی با بیان اینکه امروز نظام ما در برابر تمام جهان اسلام مسئول است، افزود: کشورهایی که انقلاب کرده و یا در حال شورش علیه استبداد هستند، امروز به کمک ما نیاز دارند و این نیاز باید در قالب کار فکری و محتوایی عمیق پاسخ داده شود.
این مرجع تقلید گفت: حتی در جهان غرب نیز امروز حرکتی به راه افتاده و اکثریتی که به استضعاف کشیده شدهاند حق خود را از اقلیت ظالم طلب میکنند و این افراد نیز پاسخ بسیاری از پرسشهای خود را باید از تجربیات ما کسب کنند.
وی ادامه داد: بیتفاوتی نسبت به اجتماع و اتفاقاتی که در جهان رخ میدهد، گناه بزرگی است که انجام آن شایسته پیروان مکتب اهل بیت(ع) نیست.
آیتالله نوری همدانی با اشاره به پیامهای جاویدان خطبه حضرت زهرا(س) برای مسلمانان اظهار داشت: پاسخ بسیاری از سئوالات امروز جامعه جهانی در زمینه راه سعادت بشر در این خطبه نهفته است.
وی گفت: نخستین پیام خطبه فدکیه این است که حکومت باید در دست صالحان که پیامبران، ائمه(ع) و فقهای جامعالشرایط هستند، باشد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی دیگر از متونی که میتوان بسیاری از پاسخهای سئوالات امروز جهان را از آنان استخراج کرد، خطبه حضرت زینب(س) است، افزود: این خطبه نیز باید به زبان شیوا و روان برای جوانان ترجمه شده و در محیطهای اجتماعی مختلف ترویج شود تا همگان از پیامهای جاوید آن بهره ببرند.
..............
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «آیتالله العظمی لطفالله صافی گلپایگانی» ظهر امروز ـ 21 اردیبشهت ماه ـ در همایش "دفاع از ولایت در خطبه حضرت زهرا(س)" که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با ابراز خوشحالی از حضور در این همایش و تبریک ولادت حضرت زهرا(س) اظهار کردند: اگر بخواهیم این مجالس نورانی و دینی را که متعلق به حقایق مکتب اهلبیت(ع)، توسل ائمه و عنایات حضرت زهرا(س) است توصیف کنیم، زبان ما الکن است.
ایشان خاطر نشان کردند: هر اندازه بخواهیم در زمینه حضرت زهرا(س) در رشتهها و شاخههای مختلف وارد شویم، پایانناپذیر است.
این مرجع تقلید با بیان اینکه رسول خدا(ص) با توجه به شرایط و اقتضائات زمان قصد معرفی حضرت زهرا(س) را داشت گفتند: حضرت رسول اكرم (ص) ايشان را به همگان و آيندگان معرفي کردند که همان مقدار هم نشاندهنده مقام والا و الهي ايشان است اگرچه اوضاع و احوال آن دوره، و عدم قابليت مردم اين را اجازه نميداد تا حقايق وجودي حضرت زهرا (س) معرفي شود.
ایشان با اشاره به روایت مشهور «إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّي فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِي» خاطر نشان کردند: روایات و احادیث فراوانی از رسول اکرم(ص) درباره جایگاه و مقام حضرت زهرا(س) در کتب شیعه و اهل سنت وجود دارد که به شکلهای مختلف از رسول خدا(ص) بیان شده است و این نشان از مقام بسيار بلند و والاي ايشان دارد.
آیتالله صافی گلپایگانی با بیان اینکه در کتب اهل سنت روایاتی درباره فضایل حضرت زهرا(س) وجود دارد گفتند: احادیثی مانند «فَاطِمة بَضْعَةٌ مِنِّي يُضْحِكُني مَا يُضْحِكُك»، يا «إنَّما فَاطِمَةُ حذية من النور»، و «إنَّما فَاطِمَةُ حلية مِنّي يُبْغِضُني مَا يُبْغِضُها ». از احادیثی است که از پیامبر(ص) درباره حضرت زهرا(س) نقل شده است.
ایشان افزودند: نگاهی به روايات نقلشده در باب حضرت زهرا سلام الله عليها، نشان ميدهد كه حضرت رسول اكرم(ص)در مجالس مختلف و در طي مناسبتها و فرصتهاي متعدد بر فضايل آن حضرت تأكيد داشتند، و همه نشانگر اين است كه حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله عنايت تام داشتند تا دختر بزرگوار خودشان را به مردم معرفي كنند كه براي مردم الگو باشد، و مردم از علوم الهي آن حضرت استفاده كنند
این مرجع تقلید ضمن اشاره به آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يا مَرْيمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ»یادآور شدند: مرتبه "اصطفاء" كه خداوند متعال راجع به حضرت مريم ميفرمايد مطلب بسيار مهمي است.در قرآن در چند جا هست كه از اصطفاي بعضی از بندگان صالح سخن به ميان آمده است.
ایشان ادامه دادند: مرحوم جزائري هم كتاب كوچكي به نام "الصَّفوَة" دارند كه اين آيات را بررسي نموده است، مثل آيه «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَينَا مِنْ عِبَادِنَا» و «إِنَّ اللهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ» كه نشان ميدهد، اصطفاء در امم قبل از امت پيامبر صلوات الله عليه وآله سابقه داشته است.
این مرجع تقلید با اشاره به روایت «يَكُونُ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كُلُّ مَا كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ حَذْوَ النَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ الْقُذَّةِ بِالْقُذَّة حَتَّى لَوْ أَنَّ أَحَدَهُمْ دَخَلَ جُحْرَ ضَبٍّ لَدَخَلْتُمُوه» از رسول اکرم(ص) تاکید کردند:ملاحظه اين آيات، و دقت در این روایات نشان ميدهد كه در امت پيامبر صلوات الله عليه و آله هم، مقام اصطفاء وجود دارد و كساني هستند كه به اين مقام رسيدهاند.يكي از آنها به معني حقيقي كلمه و به تأييد قرآن كريم، آنجا كه ميفرمايد «إِنَّمَا يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»، حضرت زهرا سلام الله عليها است.
ایشان با اشاره به بعد علمی حضرت زهرا(س) گفتند: شما همين خطبه بالبداهه آن حضرت در مسجد النبي(ص)آن هم در آن مجلسي كه هيچ كس نميتوانست با آن خفقاني كه درست كرده بودند حرف بزند را ملاحظه كنيد.هنگامي كه حضرت زهرا(س)لب به سخن گشودند، مثل اينكه حضرت رسول(ص)با مردم تكلّم ميكنند؛ همه ساكت شدند و خيلي از مردم گريه کردند.
حضرت آیتالله صافی گلپایگانی افزودند:نكته مهم ديگر اين خطبه، كيفيت آمدن حضرت زهرا(س) به مسجد است که وقتي كه خواستند تشريف بياورند، در كمال عظمت و در حالي كه عدهاي از زنان بزرگوار اطراف ايشان را گرفته بودند آمدند، و در مسجد پرده كشيدند، آنطور كه ابن اثير در النهاية ميگويد: «إنها خرجت في لمة من نسائها تتوطأ ذيلها إلى أبيبكر فعاتبته»؛ يعني آن حضرت ابوبكر را سرزنش كردند، و توبيخ حضرت زهرا(س)عادي نيست، بلكه توبيخ كسي است كه اهل اصطفاست.
ایشان بر اهمیت خطبه حضرت زهرا(س) تاکید کردند و گفتند:حقيقتاً عالم اسلام مديون این خطبه است و اگر اين خطبه نبود، شايد همه گمراه ميشديم چون كه كسي نه ميتوانست امير المؤمنين(ع) را بشناسد و نه ساير ائمه طاهرين(ع)و نه حتي وجود حضرت وليعصر(عج)را.
این مرجع تقلید ادامه دادند:پيغمبر اكرم (ص)به حضرت زهرا(س)در برابر اوضاعي كه ميخواست پيش بيايد مخصوصاً مصيبت فقدان حضرت رسول(ص)در مقام دلداري به حضرت زهرا(س)، بشارت داده بودند كه: «أبشِرى يَا فَاطِمَةُ إنَّ المَهدِيَّ مِنْك»[8] من به تو بشارت ميدهم كه مهديّ از توست.
ایشان در ادامه سخنان خود با طرح این سئوال که چرا حضرت زهرا(س) را "بتول" نامیدند گفتند: برخي گفتهاند دلیل این نامگذاری این است که «لِاِنْقِطاعِهَا عَنْ نِسَاءِ زَمَانِها فَضْلاّ و دِيناً وَ حَسَباً». البته احتمال ديگري هم ميرود كه از همه بالاتر است: «وَ قِيل لِاِنْقِطاعِهَا عَنِ الدُّنْيا إلَى اللّهِ»، يعني هويت حضرت زهرا(س)اين بود كه از دنيا بريده و به خدا متصل شده بود.
آیتالله صافی گلپایگانی تصریح کردند:حضرت زهرا(س)الگويي بزرگ براي دفاع از حق و ولايت است و روش و سيره آن حضرت بخصوص عبادت، زهد، تقوي، ترك دنيا و پارسايي ايشان و نيز روش همسرداري و تربيت فرزند ايشان براي همه اسوه و سرمشق است.
ایشان با اشاره به ایتکه هر آنچه بخواهیم از خداشناسی و امام شناسی و... در کتب اهل بیت (ع) وجود دارد، ابراز امیدواری کردند که دست توسل ما از اهل بیت(ع) کوتاه نگردد و بتوانیم از ذخاير اين بيت اخلاق و معرفت و تربيت استفاده كنيم.
آیتالله صافی گلپایگانی در پایان سخنان خود تاکید کردند:استادان، طلاب و حوزههای علمیه باید به مکتب اهلبیت(ع) و ذخایر علمی مانند قرآن، نهجالبلاغه،صحیف سجادیه،صحيفه ثانيه، صحيفه ثالثه،صحيفه رابعه و ادعيهاي كه به ما رسيده است توجه داشته باشند و آنها را به دنيا معرفي نمايند. به خصوص در اين زمان و شرائط كه دنيا آمادگي براي شنيدن اين مطالب و حقائق را دارد.
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ «آیتالله العظمی عبدالله جوادیآملی» عصر امروز ـ 21 اردیبهشت ماه ـ در دیدار جمعی از طلاب و دانشجویان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی اظهار داشتند: مسئله معاد و صراط چون کمتر بحث شده است، دارای پیچیدگیها و دشواریهایی است. ایشان خاطر نشان کردند: بهشت و جهنم و آخرت چون موضوعاتی است که قابل آزمایش و ادراک تجربی نیست، برای ما آنچنان که باید درک نمیشود، اما از آیات و روایات و از برهانهایی که در آموزههای دینی به آنها اشاره شده است، میتوان بخشی از این ابهامات را برطرف کرد. استاد برجسته حوزه علمیه قم گفتند: مفهوم صراط در آموزههای اسلامی با تعابیر گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که البته بعضا برای ما قابل درک و فهم نیست، اما آنچه کاملا روشن و مشخص است اینکه ظلم در حق خویشتن و دیگران از عوامل اصلی در سقوط از صراط است. ایشان در ادامه افزودند: آنچه امروز در بحث بیداری اسلامی مطرح شده است، چیزی جز حقطلبی و عدالتخواهی نیست و ملتهای بهپا خاسته در جهان اسلام همه حرفشان این است که کسی به آنها ظلم نکرده تا مسیر سعادت را خودشان گشوده و طی کنند. آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه همه ملتهای مسلمان به ویژه در بحرین به دنبال برچیده شدن ظلم و استبداد در کشورشان هستند تصریح کردند: ادامه دادن جنایات و ظلم بیشتر به مردم مظلوم بحرین اصلا به مصلحت حاکمان این کشور نیست، زیرا هر چه بیشتر بر ظلم و جنایات خود ادامه دهند، بیشتر در منجلاب و تباهی فرو میروند. ایشان خاطر نشان کردند: ظلم به مردم به هیچ عنوان نه برای حکومت بحرین و نه برای حاکمان ظالم خوب نخواهد بود، همانطور که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، انقلاب بحرین به ثمر خواهد رسید و آنگاه به سود ظالمان و جنایتکاران نخواهد بود. مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفتند: امیدواریم حاکمان بحرین هر چه زودتر به عقل آمده و دست از ظلم و جنایت بردارند، و گرنه امیدواریم وعدههای الهی برای نصرت و پیروزی مردم مظلوم بحرین و نابودی و انتقام از حاکمان جور هر چه زودتر محقق شود. ایشان در پایان با اشاره به جایگاه ایثار و جهاد و شهادت در مکتب والای اسلام، مقام شهدای انقلاب اسلامی و ملتهای مسلمان منطقه را مورد تجلیل قرار دادند و گفتند: بدون تردید انقلابیون خاورمیانه به ویژه علمای مسلمان، مردم بحرین و رهبر شیعیان شیخ عیسی قاسم مورد یاری پروردگار متعال هستند. ...................