به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «حضرت آیتالله جعفر سبحانی» در پیامی به همایش بینالمللی «رسالت جهانی اسلام» که امروز در اردبیل آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: جامعه انسانی هر چند به صورت ملیتهای گوناگون زندگی میکنند و مرزهای سیاسی آنها را از هم جدا ساخته، ولی در حقیقت جامعه واحدی هستند که در سود و زیان، رفاه و ترقی و حقوق انسانی با یکدیگر شریک و یکسان هستند. در بخشی از این پیام آمده است: اگر مرکز فرهنگی قفقاز اقدام به همایش بینالمللی برای تبیین امر به معروف و نهی از منکر کرده است در حقیقت در فکر خدمت به جامعه بشری است انسانیت برای آنها مطرح است و نه ملیتها و نه دولتها. در این پیام اظهار امیدواری شده است که ندای اصلاحات اسلامی از امالقرای اسلام، ایران عزیز فراتر از مرزها برود و خدمتی ارزنده به جامعه بشری کند و نباید این نوع خدمات معنوی را مداخله در امور داخلی کشورها تلقی کرد. در بخشی از این پیام تاکید شده است: امروزه مبارزه با فساد به صورتهای گوناگون در سرلوحه دولتهای جهان قرار گرفته و همگی در این اصل یکسان سخن میگویند هر چند در جزئیات فساد با هم دیدگاههای گوناگون دارند و مبارزه با فساد همان اصل و رکن رکین اسلامی است به نام امر به معروف و نهی از منکر و نباید به بهانه اینکه اجرای این دو اصل که مایه مداخله در امور کشورهاست از اصل سازنده غفلت کنیم. حضرت آیتالله سبحانی در پایان این پیام آورده است: اینجانب از همین راه دور دست تمام عالمان و اندیشمندان عزیز را که در این همایش گرد آمدهاند و اصلاح انسانها و ترقی و تعالی جامعه بشری را مد نظر گرفتهاند به گرمی میفشارم و برای آنها در ادامه این خدمت از خداوند متعال توفیق بیشتر را خواهانیم. گفتنی است، همایش بینالمللی رسالت جهانی اسلام امروز با حضور بیش از 400 اندیشمند داخلی و خارجی در تالار ولایت اردبیل آغاز به کار کرد. سرويس خبرنگاران/ داخلي/ پریسا نجات
به گزارش خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ «آیتالله محمد علوی گرگانی» ظهر امروز در دیدار جمعی از کارکنان نیروی انتظامی شرکتکننده در دوره بصیرت با اشاره به آیهای از قرآن اظهار کرد: خداوند در آیات قرآن انسانها را به تدبر در قرآن دعوت کرده، ولی باید این نکته در نظر گرفته شود که تنها قرائت قرآن مهم نیست بلکه دانستن آیات آن نیز مهم است. وی خاطرنشان کرد: خداوند 124 هزار پیامبر فرستاد تا بندگانش باور کنند که ما خدا، عالم و آفرینندهای داریم، ولی هنوز عدهای با عمل خود این موضوع را باور نکردند. استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عمل انسانها نشاندهنده باورهای آنهاست، گفت: خداوند در سوره یونس به پیامبرش میفرماید: پیامبر من بدان به اندازه یک ذره از اعمال از خدا پوشیده نیست و هر حرکت، عمل و سخنی در عالم ثبت است. وی خاطرنشان کرد: آنچه در عالم وجود دارد همه نوشته و ثبت میشود، به عنوان مثال اگر در نظام جمهوری مشغول خدمت بوده و حرکتهای خیانتی به نظام و افراد کرده یا خیانت و تقصیر کاری نسبت به رئیس و فرمانده خود کرده باشیم همه ثبت میشود. آیتالله علوی گرگانی تاکید کرد: باید خود را برای حسابرسی آماده کنید و از همین مکان باید به قیامت فکر کرده و بدانیم انبیا آمدهاند تا در کارها صداقت، صمیمت و حسن عمل نشان دهیم. وی با خطاب قرار دادن حاضران که در خدمت نظام هستند، گفت: شما مرزبانان کشور هستید و امنیت کشور ما به دست شماست و اگر کمال فکری و ایمانی داشته باشید امنیت مملکت تامین میشود و دشمنان خائن نمیتوانند نسبت به شما کج نگاه کنند. این مرجع تقلید یادآور شد: اگر در بین شما افرادی باشند که تعهد نداشته باشند میتوانند مشکل ایجاد کنند. وی با بیان اینکه دشمن همیشه بیدار است و منتظر است شما را خواب کند تا کشور را غصب کند، بیان داشت: باید نسبت به نظام و ذات باری تعالی تعهد داشته و سخنان و منویات رهبر معظم انقلاب را با جان و دل بپذیریم. آیتالله علوی گرگانی با اشاره به رسانههای مختلف گفت: دشمن در این رسانهها ایران را کشور برتر میداند و میگوید که حرکت کج و زاویهدار آن سبب ایستادگی تمام دنیای اسلام میشود. وی یادآور شد: اگر شرایط را مطلوب کرده و مردم از ما راضی باشند، ملت و نظام میتواند الگوی همه دنیا باشد. استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: باید اعتقاد خود را محکمتر کرده و با جان و دل کار کنیم تا نظام حفظ شود و دشمن نتواند به ما آسیبی برسان
قرآن را بر اساس حق تفسیر کنیم :
آيتالله سبحاني: شرط ورود به بهشت پذيرفتن امامت حضرت علي (ع) است .
آیت الله سبحانی گفتند: يكي از بزرگان در تفسير آيه 20 سوره حشر از پيامبر (ص)
اصحاب بهشت را سؤال كرد كه پيامبر حديثي را فرمودند
كه از آن بر ميآيد شرط بهشت پذيرفتن امامت حضرت علي (ع) است.
آیت الله سبحانی گفتند:
يكي از بزرگان در تفسير آيه 20 سوره حشر از پيامبر (ص)
اصحاب بهشت را سؤال كرد كه پيامبر حديثي را فرمودند
كه از آن بر ميآيد شرط بهشت پذيرفتن امامت حضرت علي (ع) است.
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ آيتالله جعفر سبحاني
امروز در جلسه تفسير سوره حشر در مدرسه علميه حجتيه
با اشاره به آيه 20 اين سوره گفتند:
اين آيه به روبهرو كردن دو طايفه ميپردازد
و ميگويد كه اين دو طايفه يكسان نيستند.
ایشان افزودند: طايفه اول اصحاب نار هستند كه اهل جهنم هستند
و طايفه دوم اصحاب جنت و يا همان اصحاب بهشت هستند
و اين دو با هم يكسان نيستند.
اين مفسر قرآن در ادامه خاطر نشان كردند:
آنهايي كه اهل بهشت هستند، اهل سعادت و خوشبختي بوده
و به خلاف آن اهل جهنم آينده بدي دارند و بدبخت هستند
و قرآن برخي از مسائل روشن را براي ما توضيح ميدهد
و مثل همين آيه كه همه ميدانند اهل بهشت و جهنم با هم يكي نيستند،
ولي قرآن تذكر ميدهد.
ایشان در ادامه گفتند: اين روش قرآن براي تنبه است
و قرآن براي اينكه ميخواهد افراد را بيدار كند از اين تمثيلها استفاده ميكند
و شأن قرآن اين نيست كه بگويد آنچه در جوي ميرود آب است
و مسائل واضح را بگويد، قرآن با اين مسائل روشن،
حقيقتي در باطن دارد كه آن را مطرح ميكند.
ایشان در ادامه خاطر نشان كردند:
اصحاب جنت، مؤمنين هستند كه پيام پيامبر و امام معصوم را لبيك گفتند
ولي اصحاب نار دشمنان اسلام و كفار هستند که يكي از بزرگان در مورد
اين آيه به پيامبر گفت «چه كساني اصحاب بهشت هستند؟»
و پيامبر هم دست حضرت علي(ع) كه كنارش بود بلند كرد و گفت
«علي از من است و من از علي
و هر كسي با علي دشمن باشد با من دشمن است
و هر كسي كه با من دشمني كند خشم خدا را متوجه خود كرده است».
آيت الله سبحاني ادامه دادند: از اين حديث پيامبر(ص) برميآيد
كه شرط اصحاب بهشت بودن پذيرفتن امامت حضرت علي(ع) است
و بايد واقعيت آيات را در زير آيات واضح پيدا كرد
و سپس حقايق اين آيات را درك كرد.
ایشان در ادامه اظهار داشتند:
مثل در قرآن غير از مثل در الفاظ توده مردم است،
توده مردم به حادثهاي كه رخ داده و دهن به دهن ميگردد مثل ميگويند،
ولي در قرآن مثل به اين معنا نيست.
وي اذعان داشت: مثل در قرآن به معناي توصيف است
و تعريف و توصيف در قرآن گاهي با استعاره، كنايه و يا مرسل است.
اين مفسر قرآن كريم در ادامه با اشاره به آيه 21 سوره حشر تصريح كردند:
قرآن در اين آيه ميفرمايد «اگر اين قرآن را بر كوهي نازل ميكرديم،
ميديدي در برابر آن خاشع ميشود و از خوف خدا ميشكافد
و اينها مثالهايي است كه براي مردم ميزنيم، شايد در آن بينديشند.»
ایشان خاطر نشان كردند: مفسرين در تفسير اين آيه دو بيان دارند،
نخستين بيان اين است كه اين قضيه شرطيه است
كه اگر كوه بينش و دانش انسان را داشت و وقتي قرآن به او نازل ميشد،
از ترس خدا سر خم ميكرد.
آيتالله سبحاني ادامه دادند:
گروه ديگر مفسرين ميگويند كه خداوند هر موجودي را كه آفريده
در حد خودش فهم و شعور داده است
و هر موجودي سهمي از دانش و بينش دارد و جبل هم سهمي دارد
و اگر قرآن به جبل نازل ميشد، هرگز مثل انسان نبود و سرخم ميكرد.
اين مرجع تقليد گفتند: علل طبيعي منافاتي با علل واقعي ندارد
و يك مثل ميتواند هم علل طبيعي و هم علل واقعي داشته باشد.
ايشان در ادامه تصريح كردند:
مرحوم خراساني ميفرمايد يك شب از خواب بيدار شدم،
ديدم همه مدرسه، درخت و سنگ و... با هم تسبيح خدا را ميگويند.
وقتي دنبال ريشهاش رفتم ديدم ريشه اين تسبيح گويي
حجره آخوند كاشي است و همه درختها و اشيا با او هماهنگ هستند.
آيتالله سبحاني در پایان با بیان اینکه مرحوم خراساني
اين را با استادش مطرح كرده و او به ايشان گفته بود كه گوش برزخي تو باز شده
و تو همه چيز را ميشنوي،
گفتند:ما مردم عوام و عادي فقط ظاهر را ميبينيم
ولي اهل باطن ميتوانند باطن اشيا را درك كنند.
برگرفته: از سایت مذهب نیوز