شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۰ |
حجتالاسلام قرائتی حضرت زهرا(س) را دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت معرفی کرد و گفت: قاسمبن الحسن(ع) نوه حضرت زهرا(س) است و در 13 سالگی جملهای به زبان میآورد که اکنون در جهان نظیر آن سراغ نداریم.
|
عصر شیعه ـ حجتالاسلام والمسلمین «محسن قرائتی» رئیس ستاد اقامه نماز در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس با اشاره به فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت دخت نبی اکرم(ص) درباره اینکه زنان ما امروزه چگونه میتوانند با شناخت حضرت زهرا(س) به ارزشهای والایی که خداوند متعال به آنها بخشیده است، بازگردند، گفت: برای شناخت درخت، باید میوه آن را خورد و سپس میتوان فهمید آن درخت، چه درختی است.
وی اظهار داشت: حضرت زهرا(س) دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت است که یکی از آنها امام حسن مجتبی(ع) است که پسری 13 ساله به نام قاسم دارد زمانی که امام حسین(ع) در کربلا از او پرسید: مرگ نزد تو چگونه است؟ چراکه لحظاتی دیگر، شهید خواهی شد و قاسم پاسخ داد: شیرینتر از عسل! رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: در حال حاضر روی کره زمین، یک پسر سیزده ساله سراغ نداریم که بگوید اگر قرار است حکومت در دست افراد ستمکار و جنایتگر باشد مرگ برای من از عسل شیرینتر است! از این رو نوه صدیقه طاهره(س) اینگونه بود. این معلم قرآن خاطرنشان کرد: اگر ما میخواهیم حضرت زهرا(س) را بشناسیم باید ایشان را از کلماتشان، همسرداری، تربیت فرزندان، برخوردها و موضعگیریهایشان بشناسیم.
|
![]() صدای شیعه: به نقل از پايگاه اطلاعرسانی رسالات، مصطفی جوادینسب، مدير کمپين حضرت زهرا(س) گفت: امروزه يکی از بزرگترين ابزارهای اطلاعرسانی و بيان عقايد، فضای مجازی است، اما اگر در اين ميدان وسيع تبليغی، با ضابطه و به صورت جمعی، کاری را انجام دهيم به مراتب تاثيرات آن کار چند برابر خواهد شد. جوادینسب افزود: مخالفين شيعه نيز برای بيان عقايد باطل خود به صورت گسترده از «مدل جمعی تبليغ» استفاده میکنند؛ به عنوان نمونه چند سال قبل وهابيت کمپين بزرگی، داير کرد و از مخاطبين اهل سنت و وهابيت برای شرکت در اين همايش عظيم دعوت شد. وی در ادامه گفت: امروزه نيز همين کمپينها برای اهل سنت و وهابيت وجود دارد؛ اما به صورت نامحسوس و پنهانی. گاهی شاهد هستيم يک شبهه بر عليه شيعه در شبکه ماهوارهای وهابی بيان و همان ايام اين شبهه در تمام فضای مجازی پخش میشود. بر همين اساس ما بر آن شديم که کمپين بزرگ وبلاگنويسی در مورد حضرت زهرای مرضيه(س) را راهاندازی کنيم تا شايد بتوانيم مطالب فاطمی را به طور گسترده در فضای مجازی پخش کنيم. مدير کمپين بزرگ وبلاگنويسی در ادامه به معرفی بخشهای کمپين پرداخت و بخشهای مقالات فاطمی، اشعار فاطمی، پاسخ به شبهات فاطمی، سخنرانی و مداحیهای فاطمی، طراحی و پوسترهای فاطمی و نرمافزارهای فاطمی را از بخشهای اين کمپين معرفی کرد. برگزيده نخستين جشنواره تبليغ مطهر افزود: در اين کمپين 6 باکس مجزا با موضوعات متعدد داريم که سعی میکنيم تمام مطالب مربوط به حضرت فاطمه(س) را در آن قرار دهيم تا وبلاگنويسهای بنابر سبک وبلاگ و علاقهمندی خويش بتوانند از مطالب استفاده کرده و آنها را در وبلاگها و وبسايتهای خويش قرار دهند. اين روش باعث میشود تا در ايام فاطميه تمام وبلاگنويسهای شيعه به نوعی در مورد حضرت زهرا(س) مطالبی بنگارند. جوادینسب در پايان بيان کرد: اميدوارم وبلاگنويسهای شيعه بر ما منت نهاده و در اين کمپين عضو شوند تا بتوانيم با کمک هم، پاسخ دندانشکنی به دشمنان حضرت زهرا(س) بدهيم. يادآور میشود علاقهمندان میتوانند با مراجعه به نشانی اينترنتی www.shahideh.com از بخشهای مختلف سايت کمپين بزرگ وبلاگنويسی حضرت زهرا(س) ديدن کنند. |
![]() صدای شیعه: احسان پوراسد اولین شاخصه برای جذابتر شدن برنامههای گفتوگومحور را رنگ و لعاب، فرم و ساختار ظاهری برنامهها دانست و خاطرنشان کرد: برنامهی گفتوگو محور نیاز به این دارد که دکور خوب و جذابی داشته باشد. مجری برنامه «تا نیایش» در گفتوگو با ایسنا، با بیان این مساله که در برنامههای معارفی با ضعف شدیدی به لحاظ فرم و ساختار روبهرو هستیم، اظهار کرد: زمانی که به عنوان بیننده به رسانه نگاه میکنم، اگر برنامهای شناخته شده باشد، تکلیفم مشخص است. در چنین شرایطی مخاطب نیازی ندارد که وارد فرم برنامه شود. اما زمانی که برنامهای تازه وارد، کار میشود و مخاطبی ندارد، اگر برنامهای از نظر ظاهر تاثیری روی من نگذارد آن را رد میکنم و وارد شبکهای دیگری میشوم. او تاکید کرد: زمانی که دکور یک برنامه شیک و جذاب باشد، با تامل بر این که برنامه چیست، تازه به صحبتهای مجری و مباحث اصلی آن برنامه گوش میکنم. وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود یکی از عوامل تاثیرگذار بر جذب مخاطب را اجرای مجری و نوع ادبیات او دانست و اظهار کرد: برای مجری که قرار است در بخشهایی از برنامه اظهار نظر کند، آگاهی به مسائل روز به شدت نیاز است تا به عنوان مثال در یک برنامهی معارفی بتواند دربارهی شبهات روز درخصوص موضوعات دینی صحبت کند؛ این در حالی است که در برخی موارد از مجریهای غیرمتخصص در برنامههای معارفی استفاده میشود که اشراف عام به موضوع برنامه دارند و در نتیجه شبههای را مطرح میکنند که حتی اگر کارشناس هم بتواند به آن پاسخ دهد، نتواند شبههای که در ذهن مخاطب خطور کرده است را برطرف کند. وی با عقیده بر اینکه مجری برنامه معارفی باید آگاهی ویژهای داشته باشد واطلاعات را تبدیل به زبان مخاطب کند، خاطرنشان کرد: اگر مخاطب احساس کرد مجری با نوع ادبیات خودش و جامعهاش صحبت میکند و نه آن ادبیاتی که در کتاب وجود دارد، توانسته است مطالب خود را به مخاطب به خوبی انتقال دهد. این مجری همچنین با بیان اینکه کارشناس خوب کارشناسی است که به خوبی با مردم در ارتباط است و درد دل مردم را متوجه میشود، خاطرنشان کرد: اگر این کارشناس نداند که جوانان ما امروز با چه مسالهای در دین روبرو هستند، دنیایی متفاوت از مخاطبان دارد و نمیتواند مفاهیم را آن طور که مخاطب نیاز دارد انتقال دهد. احسان پوراسد یکی دیگر از ضعفهای برنامههای معارفی و گفتوگومحور را اختصاص آنتنهای مردهی تلویزیون به این قبیل برنامهها دانست و خاطرنشان کرد: در بعضی از مواقع اگر با سلیقهی مخاطب بتوانیم مفاهیم را انتقال دهیم قطعا مخاطبی که مساله برایش به وجود آمده است به آسانی میتواند آن را درک کند. همچنین در مورد دکور برنامه که اگر جوان پسند و پیرو مد نباشد زمانی که آن را با برنامههای دیگر مقایسه میکند این تصور را خواهد داشت که برنامهای که هنوز نتوانسته است در مورد دکورش کار خود را ارائه دهد چطور میتواند حرف نویی ارائه دهد. در نتیجه اگر ما از طرحهای زیباتر و رنگآمیزی جذابتر در دکورهای برنامههای معارفیمان انتخاب کنیم، مناسبتر خواهد بود به ویژه اینکه اگر در بخش اجرا و کارشناسی هم ضعفهایی دیده شد این ضعفها میتواند به واسطهی سایر بخشها از جمله دکور نادیده گرفته شود. وی در بخش پایانی گفتوگوی خود دربارهی ویژگیهای برنامه «تا نیایش» توضیح داد: متاسفانه ابتدا در حوزهی دکور و فضای برنامه به شدت با ضعف روبهرو بودیم و این بهانهای شد تا ما مباحث را به سمتی ببریم که قابل ملموس و شعاری نباشد که مردم نیز ارتباط بهتری با برنامه داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: حضور کارشناسان و مباحثی که در این برنامه داشتیم باعث شد که برنامه رنگ دیگری به خود بگیرد و مخاطبان زیادی را جذب کند. اما در بعضی اوقات دیده میشود که سلیقهای خاص عمل میشود؛ حتی در انتخاب کارشناس و مجری احساس میشود زمانی که برنامه به اوجی میرسد و مخاطب به ادبیات آن مجری و یا برنامه عادت کرده است، برنامه به یکباره تغییر میکند که آن فضا شکسته میشود و این باعث میشود که برنامه معارفی از این نظر ضربه ببیند.
|