![]() صدای شیعه: استاد ابوالفضل بهرامپور که سابقه زیادی در تحقیق و پژوهشهای قرآنی دارد، دو هفته پیش نیز در نامهای که رجانیوز منتشر کرد خطاب به رئیس سازمان صداوسیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استنادهای قرآنی به برنامههای نوروزی رادیو و تلویزیون و برخی از فیلمهای سینمایی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض کرده بود، در نامهی جدیدی که اینبار به حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نوشت، از تقدیر او از برنامههای نوروز تلویوزیون و نگاه حداقلی به برنامهسازی در سیما انتقاد کرد. متن این نامه در ادامه آمده است: جناب مستطاب آقای دکتر حداد عادل سلام علیکم و رحمه الله حضرت عالی در همایش تجلیل از برنامه سازان نوروز صدا و سیما حضور یافتید و در تأیید و تشویق آنان مطالبی فرمودید: 1 – شما به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس فرمودید: وفور تولید تنها در صنایع نیست بلکه تولید امور فرهنگی را نیز شامل می شود و صدا و سیما به خوبی تولید فرهنگ کرده و بچه ها و جوانان را به خوبی مشغول کرده است. 2- مردم به شما نمره قبولی دادند (در واقع خود حضرت عالی هم یکی از نمره دهندگان بوده اید) 3 – فرمودید من مدعی نیستم برنامه ها عیبی نداشته ولی شما مردم را خوب پای تلویزیون نشاندید. 4 – یک عده هم هستند که هر کاری بکنی پای تلویزیون نمی مانند آنها مهم نیستند. شما توده مردم را ببینید و به خود جلب کنید. 5 – سریال «چک برگشتی» را دیدم اول نگران بودم که چون به نمایندگی مربوط است صدای کسانی بلند شود ولی اتفاقی نیفتاد. این سریال خیلی خوب بود و پایان خوبی هم داشت. 6 – فرمودید من صدا و سیما را خوب می شناسم (یعنی می دانم چه برنامهای باید برای رشد دادن دین و ایمان و فهم سیاسی مردم لازم است) جناب آقای دکتر حداد، من به شخص شما ارادت دارم به دلیل تدین و ولایت مداری و خصوصا که شما قرآن ترجمه کرده اید و لیکن رفتار سیاسی و مماشات شما را اصلا قبول ندارم ما که نمی توانیم همه را راضی نگه داریم. زیرا آن با مذاق تشیع موافق نیست. حضرت علی علیه السلام وقتی یک جایی خلافی می دید، فریادش بلند می شد. به دختر گرامیاش زینب فرمود این امانت بیت المالی را که گرفته ای، اگر به قید ضمانت نبود، من تو را دزد تلقی می کردم. زینبی که مشعل کربلا را مشتعل نگاه داشت. زینبی که اگر نبود، کربلا خاموش می ماند. آنگاه شما این همه نامطلوبی در ارشاد و صدا و سیما را می بینید و ایراد نمی گیرید و تشویق می فرمایید. از آنجا که ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب از انتقاد سالم و بی غرضانه حمایت فرموده اند، چند نکته را به شما فاضل محترم عرضه می دارم که اگر صحیح و قرآنی نبود، بنده را نصیحت فرمایید که می پذیرم. شما یک شخصیت اجتماعی و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هستید که روی حرف شما حساب ها باز می شود. و شما بیش از دیگران موضع رهبر معظم انقلاب، این فقیه عالی قدر را می دانید که به جمع مسئولین فرهنگی یک خط قرمز مشخصی ارائه دادند و فرمودند در هیچ برنامه ای از حدود شرع عدول نکنید. حال اگر رضایت عده قلیلی جلب نشود، مهم نیست، شما رضوان الهی را اصل قرار دهید. و در حکم دومی که به رئیس محترم صدا و سیما داده بودند، تأکید داشتند که سازمان باید دین و اخلاق و امید و آگاهی را در روحیه مخاطبان تزریق کند. حالا شما بفرمایید ظهور این عناصر سفارش شده را در کدام برنامه ها مشاهده فرمودید تا روی آن انگشت اشاره بگذارید. شما که یک سریال را پسندیده اید و از این رو تمام تولیدات آنها را تأیید فرموده اید، جای سؤال است. البته می دانید که دانشمندان تغذیه، فقط چندتا ویتامین را در غذا نمی بینند، آنها ذرات مرگ موش را ملاحظه می کنند. در بند اول فرمودید صدا و سیما تولید فرهنگی خوبی کرده و شما از سریال «چک برگشتی» خوشتان آمده زیرا زیانی به عنوان نمایندگی نزده و لذا اتفاقی نیفتاده و اعتراضی نشده است، آیا اگر به دین و عفت عمومی قرآنی ضرری زده شد، در مجلس موضع گیری نخواهد شد؟ آیا بهتر نبود شما در کنار چک برگشتی، «ورود آقایان ممنوع» را هم می دیدید که چگونه موضوع قرآنی سوره نور محرم و نامحرم را به استهزاء گرفته است و مرد نامحرم انگشت خود را به صورت زن نامحرم فرو می برد که حساسیت او را نسبت به نامحرم فرو بریزد. بهتر بود شما آن قسمت از سریال «شاید برای شما اتفاق بیفتد» که زن شوهردار با نامزد قبلی خود مراوده پیدا کرده و تا نیمه های شب با او بود را میدیدید که فیلم القا می کرد شوهرها خیلی غیرتی نشوند، زیرا ممکن است زنانشان دراین روابط حسن نیت داشته باشند. کاش ملاحظه می فرمودید فیلمی را که مرد ظاهر الصلاح و محترمی در آن حضور دارد که بعدا معلوم می شود که این مرد محترم همان شیطان بوده است، البته شما دوست محترم من بهتر از ما درک می کنید که معنای این صحنه چیست؟ چه قیافه هایی تخریب می شوند. شما باید بعد از ملاحظه این مرگ موش ها، مدیران و برنامه سازان نوروزی را تشویق می فرمودید یا نصیحت می کردید و زیر سؤال می بردید که چگونه مثل ارشاد، احکام اسلام را سبک و گناه را عادی جلوه می دهید. شما لابد دفاعیه پنج صفحهای این جانب را که از حریم قرآن دفاع شده، ملاحظه فرمودهاید که به این نامه ضمیمه است. من فکر می کنم شما هم در صورتی که ایراد من را وارد بدانید، از قرآن حمایت خواهید کرد. البته اشتباه نشود منظور من این نیست که همه برنامههای تلویزیون باید سخنرانی مذهبی باشد. من می گویم عدول از خط شریعت نشود و حرامهای قرآن بلامانع جلوه داده نشود وگرنه تعدادی برنامه های صدا و سیما مقبول است ولی ما باید سمّها و مرگ موشها را رؤیت کنیم. این موضوع نمره دادن مردم، ادعای صدا و سیما است و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس باید از طریق خودش نظر مردم را تحقیق کند. شما با چه سندی یقین کردید که همه مردم به صدا و سیما نمره عالی داده اند. آیا علمای اعلام و صاحب نظران قرآنی که ظرایف تخریب های روانشناسانهی فیلمها و سریالها را می فهمند، جزو نمره دهندگان هستند؟ شما فاضل محترم که نماینده ما مردم هستید، بهتر از هر کسی می دانید که الگوی رفتاری و فکری قرآن برای مردم، پیامبر صلی الله علیه و آله و زهرای طاهره سلام الله علیها هستند. (و لکم فی رسول الله اسوه حسنه) ما که هر شبکه ای را می دیدیم، بازیگران زن و مرد به مردم معرفی می شوند و نصیحت آنها به گوش مردم خوانده می شود. شما از آنها میپرسیدید آیا زنان بازیگر، در حجاب و رفتار و اعتقاد شبیه ترین زنان به حضرت زهرا سلام الله علیها بوده اند که ارائه داده شدند؟ آیا مردان بازیگر، اطلاعات کامل از قرآن و سنت و اعتقادات دینی داشتند و عارفانی بودند که شبیه ترین مردان ایرانی به رسول خدا صلی الله علیه و آله بودند؟ شخصیت هایی مثل شما که محلی از اِعراب دارید و کلام شما را اهمیت می دهند، باید از عنوان خود به نفع دین و زدودن انحرافها استفاده کنید، من که در مقابل شما کلمه ای نیستم بلکه یک حرف ساکنم، نباید این اظهارات را بکنم و این وظیفه شماست، شما باید حرفی بزنید، اعتراض کنید، تا مسئولین فرهنگی از شما حساب ببرند. |
![]() حجتالاسلام و المسلمين علیاصغر تقوی، مدير مرکز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) در گفتوگو با (ايکنا) درباره استفاده مداحان از سبکهای موسيقی غربی عنوان کرد: در استفاده از سبک و سياق موسيقی غربی در مداحیها و عزاداریهای دينی و شيعی دو عصيان به چشم میخورد؛ عصيان اول اينکه گوينده مرتکب دو حرمت میشود. اول شنيدن آهنگ غربی برای تمرين و تقليد واژهها و سبکها و دوم القای به شنونده و اهانت به ساحت مقدس معصومين(ع) که گناه بزرگی است. وی افزود: چه نيازی است که آنچه به طور طبيعی و در طی 14 قرن قلبهای ميلياردها انسان را درنوريده است و راه درست را پيموده و به مشکلی هم برنخورده است امروز به دست بعضی از ما به دست غفلت سپرده شود و راه اصلی خود را گم کرده وبه راه انحراف طی مسير کند. مدير مرکز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) تصريح کرد: جبران اين عصيان برعهده چه کسی است؟ جز کسی که به زعم خود مدح میکند و شنوندهای که به زعم خود مدح میشنود؟ در اشعار محتشم کاشانی يا مقبل کاشانی ضمن اينکه از سبک و متد فوقالعاده کلاسيک استفاده شده در عين حال بيت بيت شعر آنها مکتب توحيد و درس خداشناسی و دانشگاه وحدانيت و معرفی انسانهای موحد و وحدانی است که انسان قدم به قدم و لحظه به لحظه به خدا و توحيد و تفکرات توحيدی میانديشد. تقوی تصريح کرد: اين اشعار هم آهنگ دارد هم از نوعی موسيقی لطيف دينی و دلنواز معنوی برخوردار است و هم سبک و سياق خاص منحصر به فرد خود را دارد و انسان را از خدا غافل نمیکند و موسيقی لهوی يا غنای لهوی که انسان را از خود بيخود میکند نيست بلکه برعکس موجب تقرب به خدا و خداپرستان میشود. مدير مرکز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) اظهار کرد: نوع آهنگ، لحن و صوت و زيبايی اندام و شکل و شمايل برای مداح ماندگار نيست بلکه پرده برداشتن از واقعيت و حقيقت است که شنونده را خدايی میکند و روح او را جلا میدهد.از حرف حرف شعر دعبل و فرزدق بوی خدايی شدن مشام جان انسان را سيراب میکند. اگر مداح در مسير حرکت مدح و مدحت سير کند همان خواست و فلسفه مداحی تحقق میپذيرد چرا که بايد مداح روشنگر باشد، هدايتکننده باشد و انسان را به حق نزديک کند آنچه در مداحی دعبل خزاعی و کميت شاعر و فرزدق به چشم میخورد و در تاريخ ماندگار شده است توحيدی بودن اشعار و مدح است. تقوی تبيين کرد: همانگونه که از مفهوم اين واژه مقدس مشخص است مداحی يعنی مديحهسرايی و مدح گفتن. معصومين(ع) حرکتشان، قيامشان، قعودشان و کلامشان، سکوتشان، امرشان، نهیشان، غضبشان، رحمتشان برای خدا بود لذا مدح میشوند و مادح بايد به اين امور اشاره کند و اين همان حقيقتی است که نياز جامعه اسلامی و بشريت است. وی اضافه کرد: وقتی از دانشمند آمريکايی مسيحی که تازه مسلمان شده است میپرسند اگر بخواهی حضرت عباس(ع) را برای مخاطبان آمريکايی معرفی کنی برای چه میگويی؟ میگويد: حضرت عباس (ع) جنگآور، آزادیخواه، شجاع، بی باک، از خودگذشتهای که از حسين(ع) و خانوادهاش و هدفش محافظت کرد. زمانی که يک دانشمند تازه مسيلمان شده مسيحی اينگونه شناخت از حضرت ابالفضل (ع) و امام حسين (ع) دارد و اينگونه مدح میکند آيا شايسته است که مادح مسلمان شيعه که در مکتب امام صادق (ع) آموزش ديده از سبک و سياق غربی برای مداحی بهره گيرد. مدير مرکز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) ادامه داد: امام صادق (ع) در توصيف قمر بنی هاشم (ع) اينگونه میفرمايند: السلام عليک ايها العبد الصالح المطيع لله و لرسوله و لامير المومنين. شأن و جايگاه رفيع اهل بيت(ع) هم در گفتار هم در عمل و هم در برخوردهای اجتماعی اگر لحاظ نشود آنچه انجام میشود پوچ و لغو است. هدف اوليا الهی فوقالعاده مقدس است، بزرگان دين در برخورد با اهل بيت(ع) چگونه رفتار میکردهاند؟ در احوالات برخی بزرگان داريم که وقتی هنگام مداحی نام يکی از معصومين(ع) را میبردند با احترام هر چه تمامتر و رعايت آداب مرسوم و معمول در عين حال بدنشان به لرزه میافتاد که مبادا نتوانند حق مطلب را ادا کنند و احترام معصومين(ع) را مراعات کنند. تقوی در بخشی ديگر از سخنانش گفت: پيامبر (ص) در حال سخنرانی معمولا هم به طرف چپ و هم به سمت راست نگاه میکردند تا همه را ببينند و همه ايشان را ببينند يکی از کسانی که پيامبر(ع) را دوست میداشت خوب چهره پيامبر (ص) را نمیديد خطاب به رسول الله عرض کرد «رعانا» يعنی ما را درياب ما، اين عبارت در زبان عرب دو معنا دارد، معنای دوم آن در لسان عرب معنای صحيحی نبود خطاب شد به پيامبر(ص) که اينگونه پيامبر را صدا کنيد: «انذرنا». وقتی میشود بهتر صحبت کرد چرا بايد تعابير دو پهلو استفاده کرد، حتی استفاده از سبکها و روشهای که دو منظوره است يا به تعبيری دو پهلو است و جامعه از آن دو نوع برداشت میکند بايد اجتناب شود مثلا اگر آهنگی و ريتمی هم در عزا و هم در مجالس لغو استفاده میشود حتما بايد کنار گذاشته شود و مجالس اهل بيت(ع) مبرای از اين مسائل باشد و اجتناب از آن ضروری است. مدير مرکز مباحثات فقهی تبليغی جوادالائمه(ع) ابراز کرد: معمولا کسانی که به صورت غيرمعمول عزاداری میکنند و يا در مديحهسرايی از سبکهای غير متعارف و... استفاده میکنند اين شائبه را به ذهن متبادر میکنند که اهداف خاصی مثل برتریطلبی و خود بزرگبينی و رياکاری و غلو و غيره را دنبال میکنند که قطعا اگر خدای ناکرده چنين اهدافی متصور باشد گناهی نابخشودنی است . |
سردار کاظمینی در همایش قرارگاه شهید فهمیده:
خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ گفت: دشمنان همواره تهدیداتی را در خصوص مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) برای ما برنامهریزی میکنند.
به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار محسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ و فرمانده قرارگاه شهید فهمیده ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در همایشی که به منظور هماهنگی مسئولین استانی این ستاد برگزار شد، گفت: امیدواریم با هماهنگی و همکاری دستگاههای مسئول میزبان یک میلون زائر از استانهای مختلف کشور به علاوه مردم تهران باشیم. وی افزود: حتما همه میدانند حساسیت برگزاری این مراسم بسیار بالاست و دشمنان از این فرصت برای تهدید نظام استفاده و همواره تهدیداتی را برای ما برنامهریزی میکنند. به همین منظور نکات حفاظتی باید به دقت رعایت شود. کاظمینی ادامه داد: این مراسم باید بدون هیچ گونه حادثهای به اتمام برسد و باتوجه به اینکه همه مسئولان ارشد نظام از جمله مقام معظم رهبری در آن حضور دارند، امنیت این مراسم ویژگی خاص خود را دارد. فرمانده قرارگاه شهید فهمیده خاطرنشان کرد: اگر میخواهید مراسم از روند و مسیر درست خود خارج نشود، حتما باید نکات و مسائل ترافیکی رعایت شود. کاظمینی با اشاره به مسائل بهداشتی در این مراسم تاکید کرد: یک بیتوجهی در این خصوص میتواند صدها یا هزاران نفر را با مشکل مواجه کند. وی ادامه داد: باید توجه ویژهای در توزیع محصولات فرهنگی صورت گیرد و از اسراف بپرهیزیم و باید حتما گفتمان حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری را در این محصولات مد نظر قرار دهیم. فرمانده سپاه تهران بزرگ در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: هر ساله دستورالعملهای زیادی در خصوص این مراسم ابلاغ شده است که باید به دقت به آن عمل شود و همچنین با توجه به ارزیابیها و نظرسنجیهای صورت گرفته معایب و محاسن سالهای گذشته بررسی شود. کاظمینی در پایان با بیان اینکه باید نظارت و کنترل مناسبی بر کاروانها از شروع تا زمان برگشت صورت بگیرد، گفت: همه این برنامههای استانی باید مستند شود تا از آنها در برنامه ریزیهای سال آینده استفاده شود.