خبرگزاری فارس: روز بیست و نهم ماه رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که رصد و رؤیت هلال ماه مشخص میکند که فردای آن روز، آخر ماه رمضان یا اول ماه شوال است. به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، روزهای پایانی ماه رمضان را در حالی سپری میکنیم که همگان در انتظار رویت هلال ماه شوال و برپایی نماز با شکوه عید فطر هستند تا بار دیگر یک ماه بندگی خود را جشن بگیرند، به همین منظور برخی استفتائات در خصوص رویت هلال ماه از منظر حضرت آیتالله خامنهای به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ایشان در پی میآید: * آیا رؤیت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین CCD و انعکاس نور و بازخوانى اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، براى اثبات اول ماه کفایت مىکند؟ ـ رؤیت با وسیله، فرقى با رؤیت به طریق عادى ندارد و معتبر است، ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند، اما در مورد انعکاس به رایانه که در آن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست، محل اشکال است. * اگر هلال ماه شوال در یک شهر دیده نشود، ولى تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، آیا کافى است یا تحقیق بیشترى واجب است؟ ـ اگر مفید اطمینان به ثبوت هلال شود یا صدور حکم به هلال از طرف ولىفقیه باشد، کافى است و نیازى به تحقیق نیست. * آیا اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است یا خیر؟ ـ بلى شرط است. * اگر روز بیست و نهم ماه در تهران و خراسان عید باشد، آیا براى افرادى هم که در شهرى مانند بوشهر مقیم هستند، جایز است افطار کنند؟ با توجه به اینکه افق تهران و خراسان با افق بوشهر یکى نیست. ـ بهطور کلّى اگر اختلاف بین افق دو شهر به مقدارى باشد که با فرض رؤیت هلال در یکى، هلال در دیگرى قابل رؤیت نباشد، رؤیت آن در شهرهاى غربى براى مردم شهرهاى شرقى که احتمال رؤیت در آن بهطور قطع و یقین منتفى باشد، کفایت نمىکند. * اگر بین علماى یک شهر راجع به ثبوت هلال یا عدم آن اختلاف رخ دهد و عدالت آنها هم نزد مکلّف ثابت بوده و به دقت همه آنها در استدلال خود مطمئن باشد، وظیفه واجب مکلّف چیست؟ ـ اگر اختلاف دو بیّنه به صورت نفى و اثبات باشد، یعنى یکى مدعى ثبوت هلال و دیگرى مدعى عدم ثبوت آن باشد، این اختلاف موجب تعارض دو بینه و تساقط هر دو است و وظیفه مکلّف این است که هر دو نظر را کنار گذاشته و درباره افطار کردن یا روزه گرفتن به آنچه که مقتضاى اصل است، عمل کند. ولى اگر بین ثبوت هلال و عدم علم به ثبوت آن اختلاف داشته باشند، به این صورت که بعضى از آنها مدعى رؤیت هلال باشند و بعضى دیگر مدعى عدم مشاهده آن، قول کسانى که مدعى رؤیت هلال هستند، در صورت عادل بودن، حجت شرعى براى مکلّف است و باید از آن متابعت کند و همچنین اگر حاکم شرعى حکم به ثبوت هلال کند، حکم وى حجت شرعى براى همه مکلفین است و باید از آن پیروى کنند. * همانگونه که مىدانید اکثر فقهاى بزرگوار پنج راه براى ثبوت اول ماه شوال در رسالههاى عملیه خود بیان کردهاند که ثبوت نزد حاکم شرع در ضمن آنها نیست، بنابراین چگونه بیشتر مؤمنین به مجرد ثبوت اول ماه شوال نزد مراجع، روزه خود را افطار مىکنند؟ شخصى که از این راه اطمینان به ثبوت هلال پیدا نمىکند، چه تکلیفى دارد؟ ـ تا حاکم، حکم به رؤیت هلال نکرده، مجرد ثبوت هلال نزد او، براى تبعیّت دیگران از وى کافى نیست، مگر آنکه اطمینان به ثبوت هلال حاصل کند. * اگر ولى امر مسلمین حکم کند که فردا عید است و رادیو و تلویزیون اعلام کنند که هلال در چند شهر دیده شده است، آیا عید براى تمامى نواحى کشور ثابت مىشود یا فقط براى شهرهایى که ماه در آنها دیده شده و شهرهاى هم افق با آنها، ثابت مىشود؟ ـ اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعاً براى همه شهرها معتبر است. * آیا کوچکى هلال و باریک بودن و اتصاف آن به خصوصیات هلال شب اول، دلیل بر این محسوب مىشود که شب قبل شب اول ماه نبوده، بلکه شب سىام ماه قبلى بوده است؟ اگر عید براى شخصى ثابت شود و از این راه یقین پیدا کند که روز قبل عید نبوده، آیا قضاى روزه روز سىام ماه رمضان را باید به جا آورد؟ ـ مجرد کوچکى و پائین بودن هلال یا بزرگى و بالا بودن و یا پهن یا باریک بودن آن دلیل شرعى شب اول یا دوم بودن نیست، ولى اگر مکلّف از آن علم به چیزى پیدا کند باید به مقتضاى علم خود در این زمینه عمل کند. * آیا استهلال در اول هر ماه واجب کفایى است یا احتیاط واجب؟ ـ استهلال فىنفسه واجب شرعى نیست. * آیا اول ماه مبارک رمضان و آخر آن با رؤیت هلال ثابت مىشود یا با تقویم، هر چند ماه شعبان سى روز نباشد؟ ـ اول یا آخر ماه رمضان با رؤیت شخص مکلّف یا با شهادت دو فرد عادل یا با شهرتى که مفید علم است یا با گذشت سى روز و یا به وسیله حکم حاکم ثابت مىشود.
خبرگزاری فارس: سرپرست فرمانداری طبس با صدور پیامی به مناسبت روز قدس گفت: هممیهنان فهیم و انقلابی و ملتهای مسلمان و مردم آزاداندیش جهان، با شرکت پرشور در راهپیمایی شکوهمند روز جهانی قدس، نقشآفرین حماسهای دیگر میشوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان طبس، احمد طالبیان مقدم، سرپرست فرمانداری شهرستان طبس، با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی قدس، روز قدس را روز فریاد برائت از غاصبان قدس شریف و دشمنان حقانیت، آزادی و انسانیت دانست.
در بخشی از این پیام آمده است: بار دیگر در آخرین جمعه ماه ضیافت الهی، مؤمنان حقجو گام در مسیر انجام رسالت قدسی برای رهایی بشریت مینهند و ندای حقطلبی و فریاد برائت از غاصبان قدس شریف و دشمنان حقانیت، آزادی و انسانیت را در ایران اسلامی و گوشه و کنار جهان طنینانداز میکنند.
این پیام میافزاید: روز قدس میراث گرانبهای بنیانگذار جمهوری اسلامی و تجلی وحدت و انسجام اسلامی و بیداری ملتهای آزادیخواه جهان در مقابل زورگویان عرصه جهانی و روز اعلام خشم و انزجار ملتهای بیدار از رژیم منحوس اسرائیل - این غده سرطانی و سراسر شر و شرارت - است و چه زیبا پیر و مرادمان خمینی کبیر(ره) با نگاه ژرف و بابصیرت خود ملتهای آزاده را خطاب قرار داد و فرمود: «هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی! بپاخیزید و مقدرات خود را به دست گیرید... تا کی باید قدس شما در زیر چکمه تفالههای آمریکا، اسرائیل غاصب پایکوب شود؟»
در بخش دیگری از این پیام آمده است: بیشک با عنایات خداوند قادر متعال، روز قدس امسال نیز هممیهنان فهیم و انقلابی و ملتهای مسلمان و مردم آزاداندیش جهان، با عزمی راسخ، با برپایی و شرکت پرشور در راهپیمایی شکوهمند روز جهانی قدس، نقشآفرین حماسهای دیگر خواهند شد و انشاءالله این حضور با بصیرت زمینهساز ذلت، شکست و خواری بیش از پیش دشمنان و در رأس آمریکا و اسرائیل و ایادی داخلی و منافقان شود.
منبع:خبرگزاری فارس
خبرگزاری فارس: امام جمعه، روحانیت و حوزههای علمیه شهرستان طبس با صدور بیانیهای، تنها راه آزادی قدس شریف را اتحاد، همبستگی و هوشیاری ملتهای مسلمان در برابر آمریکا و اسرائیل و بازگشت به اسلام ناب دانستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، به نقل از روابط عمومی نهاد امامت جمعه شهرستان طبس، امام جمعه، روحانیت و حوزههای علمیه برادران و خواهران شهرستان طبس، به مناسبت روز جهانی قدس بیانیهای صادر کرده و ضمن محکوم کردن تضعیف جبهه مقاومت اسلامی از جانب هر دولت و گروهی، اعلام کردند: آزادی قدس شریف تنها در سایه اتحاد و همبستگی ملتهای مسلمان در برابر آمریکا و اسرائیل و هوشیاری در مقابل توطئههای آنان و بازگشت به اسلام ناب میسر است.
در ابتدای این بیانیه با اشاره به آیهای از سوره اسراء قرآن کریم با این ترجمه که «پاک و منزه است خدایی که شبی بنده خود را از مسجدالحرام به مسجدالاقصایی که پیرامونش را مبارک و پرنعمت ساخت سیر داد...» و نیز سخنی از حضرت امام خمینی(ره) که فرمودهاند: «روز قدس روز اسلام است، روزی است که اسلام را باید احیا کند»، آمده است: مسجد الاقصی، مکانی که رسول گرامی اسلام از آنجا به معراج رفت، محلی که چون نگینی در بیت المقدس میدرخشد، جایی که موحدان و خداپرستان از آن به عظمت و بزرگی یاد میکنند، سرزمین زیتون، که خداوند بدان قسم یاد کرده، سرزمینی که انبیا و اولیای الهی معبود خویش را سجده کردند، و اینک این سرزمین مقدس در چنگال شیطان صفتانی چون صهیونیستها گرفتار شده است، و نه تنها به مسجد الاقصی قبله نخست مسلمین تعرض کردهاند، که ساکنین حقیقی آن یعنی فلسطینیان را، هر روز آواره کرده و از کشتن مردان و زنان و کودکان هیچ باکی ندارند.
این بیانیه یادآور میشود: اکنون شصت و پنج سال است که مسجد الاقصی گرفتار در چنگال اهریمنان صهیونیست است و باید بیتالمقدس به دامان اسلام بازگشته و فلسطینیان آواره و مظلوم به سرزمینشان بازگردند، به راستی این کار چگونه میسر میشود؟ پاسخ همان است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمود، یعنی در سایه اتحاد و همدلی مسلمانان، اگر هر مسلمانی یک سطل آب بریزد اسرائیل را آب میبرد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اکنون در شرایطی که با توطئههای علنی غربی - عربی و همکاری برخی دول مزدور و خائن با صهیونیست بینالمللی، درصدد تضعیف جبهه مقاومت اسلامی برآمدهاند تا افعیهای صهیونیست خفته در سرزمین مقدس در آسایش بهسر برند، باید جبهه مقاومت اسلامی را تقویت کرد، این تنها مسیری است که پیروزی را به ارمغان میآورد، بهویژه در زمانی که بیداری اسلامی سراسر کشورهای اسلامی را فراگرفته است که این خود نویدی بر نابودی صهیونیستها در منطقه است.
این بیانیه میافزاید: 30 سال پیش که رهبر کبیر انقلاب اسلامی جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز قدس اعلام فرمود، بارقهای از امید برای بازگشت مسجدالاقصی به دامن اسلام و نابودی صهیونیستهای متجاوز در دل مسلمین بوجود آمد، امروز نه تنها روز قدس به نماد آزادی فلسطین که به روز اسلام و احیای ارزشهای اسلام ناب تبدیل شده است.
در این بیانیه تصریح شده است: به امید آن جمعهای که به امامت ولی امر مسلمین حضرت آیها... العظمی الامام خامنهای در قدس شریف نماز گزاریم که آن روز به حول و قوه الهی نزدیک است.
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما ضمن تسلیت به هموطنان زلزلهزده آذری و ابراز همدردی با آنان، تضعیف جبهه مقاومت اسلامی از جانب هر دولت و گروهی را محکوم کرده، آزادی قدس شریف را در سایه اتحاد و همبستگی ملتهای مسلمان در برابر آمریکا و اسرائیل و هوشیاری در مقابل توطئههای آنان و بازگشت به اسلام ناب را تنها مسیر پیروزی امت مسلمان بر صهیونیسم جهانی دانسته و همگام با سایر مسلمانان در جمعه آخر ماه مبارک رمضان در راهپیمایی روز قدس شرکت خواهیم کرد.
منبع :خبرگزاری فارس